لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

سروی: ۹۳ درصد کوکنار در مناطق تحت کنترول مخالفین مسلح کشت شده‌است


نتایج ابتدایی سروی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در رابطه به کشت کوکنار که با استفاده از ستلایت انجام شده، نشان می‌دهد که در سال روان بالای بیش از دوصد هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده‌است.

نجیب الله احمدی رئیس سروی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به رادیو آزادی گفت، نا امنی، فقر، نبود فرصت‌های کاری، عدم تأثیر گذاری برنامه معیشت بدیل و مهمتر از همه، حضور مخالفین مسلح دولت باعث افزایش کشت کوکنار شده‌است.

آقای احمدی می‌گوید،۹۳ درصد کشت کوکنار در مناطق تحت کنترول طالبان صورت گرفته‌است.

وی گفت:
"به اساس آمار ابتدایی ما در سال پیشرو بالای بیش از دو صد هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده و ما مطمين هستیم که در مقایسه به سال ( ۲۰۱۷) یک فیصدی خوب کاهش در کشت را داریم. در سال روان تنها در ولایت هلمند بالای یک صد هزار هکتار زمین و کندهار نیز بیشتر از بیست هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده‎است. در سال روان ما شاهد کدام دهقان نیستیم که مزرع کوکنار را محو کرده باشد، دلایل آن زیاد است. فقر است، گرسنگی است، نبود بانک‌های قرضه دهی به دهاقین است و عمده ترین دلیل آن این است که در ۹۳درصد مناطقی که کوکنار کشت می‌شود در آنجا مخالفین مسلح دولت حضور دارند."

به گفته آقای احمدی، در سال روان نهادهای امنیتی، مبارزه علیه مواد مخدر را در اولویت‌های شان شامل نساخته بودند و بیشتر تمرکز آنان بر جنگ با مخالفان بود.

به اساس معلومات وزارت مبارزه علیه مواد مخدر و اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، سال گذشته بالای بیش از ۳۲۸ هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت شده بود.

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، آنان در نظر داشتند تا حداقل یک درصد مزارع کوکنار کشت شده را امسال محو کنند، اما با توجه به این که توانستند تنها ۴۸۸۵ مزرعه کوکنار را نابود سازند، به هدف تعیین شده دست نیافتند.

محمد اشرف ناصری کارشناس سیاسی به این باور است که دولت افغانستان در تطبیق استراتژی مبارزه علیه مواد مخدر ناکام شده‌است، زیرا به باور وی، از یک سو دولت نتوانسته کشت بدیل را در اختیار دهاقین قرار دهد و از سوی دیگر جلو قاچاق مواد مخدر نیز گرفته نمی‌شود.
وی گفت:

" مافیای جهانی مواد مخدر هم در این مسئله دست دارد. یک تعدادی از قاچاقبران از پاکستان می‌آیند و به دهاقین پول می‌دهند و آنان را به کشت کوکنار تشویق می‌کنند، این خود یک عامل است و دیگر این‌که ما در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر ناکام شدیم. دوم این‌که ما برای دهاقین کشت بدیل تهیه کرده نتوانستیم. در استراتژی مبارزه علیه مواد مخدر اولویت این بود که باید برای دهقان کشت بدیل پیدا شود. در حقیقت دولت در تطبیق استراتژی مبارزه علیه مواد مخدر ناکام شده‌است."

یافته‌های وزارت مبارزه علیه مواد مخدر نشان می‌دهد که در سال روان همکاری دهاقین در بخش محو مزارع کوکنار صفر بوده‌است.

آقای ناصری پیشنهاد می‌کند تا برای از بین بردن انگیزه کشت کوکنار نزد دهاقین، کشت بدیل در اختیار آنان قرار داده شود و تلاش شود تا با انجام عملیات از سوی نیروهای افغان، مسیرهای قاچاق مواد مخدر نیز مسدود گردد.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:33 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG