لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

عبدالله عبدالله: اگر موافقت طالبان حقیقت باشد، یک خبر خوش است


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

‌رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی می‌گوید، اگر طالبان موافقه کرده باشند که دیگر از تروریستان حمایت نمی‌کنند، یک خبر خوش است.

پس از آن که گزارش‌ها به نشر رسید که گویا طالبان توافق کرده اند با تمام گروه‌های هراس افگن، به شمول القاعده، قطع رابطه کنند، ریاست اجرائیه از این توافق ظاهراً خوشبین به نظر می‌رسد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه روز چهارشنبه «۲۲ حوت ۱۳۹۷» در نشستی که به مناسبت ۲۴‌مین سالگرد کشته شدن عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی در ارگ برگزار شده بود گفت، اگر این موافقت حقیقت داشته باشد، یک قسمت مشکل افغانستان حل می‌شود.

او افزود:

"امروز بحث‌های است و اخبار را شنیدید که گفته می‌شود گروه طالبان موافقه کرده‌اند که دیگر از گروه‌های تروریستی حمایت نمی‌کنند و رابطه نمی‌داشته باشند و همراه‌شان مقابله می‌کنند، اگر همین خبر که پخش شده واقعیت داشته باشد که امید دارم حقیقت باشد، یک قسمت از مشکل افغانستان حل می‌شود، یک خبر خوب است و یک قدم است."

بر اساس گزارش‌ها، پس از ۱۶ روز گفتگوهای پیهم میان نماینده‌گان ایالات متحده امریکا و طالبان در دوحه، روز سه شنبه این مرحله مذاکرات به پایان رسید.

زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان در این مورد چهار تویت گذاشته که در بخشی از آن آمده است:

"صلح به چهار مورد توافق نیاز دارد، اطمینان از مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، گفتگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس فراگیر و جامع."

به نوشته خلیل‌زاد آن‌ها روی تهیه مسوده دو مورد نخست یعنی اطمینان از مبارزه با تروریزم و خروج نیروها از افغانستان به توافق رسیده‌اند.

طالبان نیز با فرستادن اعلامیه تأیید کرده‌اند که با نماینده‌های امریکا در قطر، در مورد خروج نیروها و این‌که افغانستان به قصد حمله علیه کشور دیگری استفاده نمی‌شود، پیشرفت‌های قابل توجه شده‌است.

در همین حال سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در نشستی که به مناسبت ۲۴‌همین سالگرد کشته شدن عبدالعلی مزاری در ارگ برگزار شده بود گفت که صلح باید باعت توقف دولت‌سازی در کشور نشود.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان

او بیشتر گفت:

"صلح نباید به انحصار و برتری طلبی منجر شود و نباید کسانی به این اندیشه باشند که بنام صلح به‌عنوان یک قدرت مسلط بر سرنوشت دیگران حاکم شوند، ما با این تصورات هرگز به یک صلح پایدار دست نخواهیم یافت، دولت‌سازی باید ادامه یابد و صلح نباید باعث توقف دولت‌سازی شود."

از سوی هم شاه‌گل رضایی نماینده مردم غزنی در ولسی جرگه و عضو هیئت مذاکره کننده با طالبان، در این نشست تأکید کرد که باید در جریان مذاکرات با طالبان از دقت و متانت کار گرفته شود تا مبادا دستاوردهای ۱۸ ساله تحت شعاع قرار گیرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG