لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

واکنش کمیسیون مستقل انتخابات به تهدید تحریم شورای نامزدان ریاست جمهوری


اعضای شورای نامزدان ریاست جمهوری افغانستان
اعضای شورای نامزدان ریاست جمهوری افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در واکنش به تهدید تحریم شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید، انتخابات در ششم ماه میزان حتماً برگزار خواهد شد.

معاون این کمیسیون همچنان از این تیم‌های انتخاباتی می‌خواهد تا وارد کارزار های انتخاباتی شوند و به این روند باور داشته باشند.

عصمت‌الله مل معاون کمیسیون انتخابات روز دوشنبه «۰۷ اسد ۱۳۹۸» به رادیو آزادی می‌گوید: "ما در این مورد امروز فکر می‌کنیم و تصمیم خواهد گرفتیم، به هر صورت ما انتخابات را دایر خواهد کردیم، زمان‌اش اعلان شده و آمادگی‌ها را کمیسیون گرفته که انتخابات ریاست جمهوری را در شش میزان برگزار کند، از موضوع ما درست آگاه نیستیم و امیدوار هستیم که چنین گپی نباشد و امیدوار هستیم که کاندید صاحبان به مبارزات خود ادامه دهند."

فهرست ۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
فهرست ۱۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۱۸ تن نامزد اند و از این میان ۱۲ تن‌شان که شامل شورای نامزدان اند گفته اند که اگر در جریان هفته جاری اصلاحات لازم در روند انتخابات نیاید، انتخابات را تحریم خواهند کرد.

شهاب حکیمی نامزد ریاست جمهوری و عضو این شورا به رادیو آزادی گفت، از همین حالا آنان وارد کارزار های انتخاباتی نشده‌اند و اگر به خواست‌های شان رسیدگی نشود، به انتخابات نخواهند رفت.

به‌گفته حکیمی اگر بدون آنان انتخابات برگزار می‌شود، نتیجه‌اش مشروع نخواهد بود.

اما اگر ۱۲ نامزد انتخابات را تحریم کنند، برگزاری انتخابات میان شش نامزد دیگر ممکن خواهد بود؟

در همین حال نهاد های ناظر بر انتخابات می‌گویند، تحریم انتخابات از سوی جمعی از نامزدان مشروعیت قانونی انتخابات را زیر سؤال نمی‌برد؟

مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) می‌گوید، تحریم انتخابات از سوی ۱۲ تیم، مشروعیت قانونی انتخابات را زیر سؤال نخواهد بود.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)
یوسف رشید رئیس اجرائیوی مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)

اما یوسف رشید رئیس اجرائیوی این مؤسسه به رادیو آزادی می‌گوید، انتخابات را می‌شود میان دو نامزد هم برگزار کرد.

آقای رشید می‌افزاید: "در قانون انتخابات بحث انصراف را داریم که به رسمیت شناخته شده و در تقویم انتخاباتی ذکر است، اما در باره تحریم که یک مسئله سیاسی است و مشکلات حقوقی را به بار نمی‌آورد، اما از لحاظ سیاسی اعتبار سیاسی پروسه را خدشه‌دار می‌سازد. اما از نگاه حقوقی انتخابات می‌تواند میان بیشتر از یک نامزد برگزار شود."

این در حالی است که روز گذشته مبارزات انتخاباتی نامزدان آغاز شد و تا حال سه نامزد عبدالله عبدالله، محمد اشرف غنی و عنایت‌الله حفیظ وارد کارزار های انتخاباتی شده‌اند.

برخی از کاندید های دیگر به شمول تیم‌های انتخاباتی سید نورالله جلیلی و گلبدین حکمتیار گفته اند که کارزار های انتخاباتی آنان در تمام ولایت‌ها آغاز شده و به انتخابات خواهند رفت.

مرتبط

XS
SM
MD
LG