لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

بی‌میلی جرمنی برای پیوستن به مأموریت بحری در تنگۀ هرمز


یک سرباز نیروی بحری امریکا در تنگۀ استراتژیک هرمز
یک سرباز نیروی بحری امریکا در تنگۀ استراتژیک هرمز

جرمنی می‌گوید، برای پیوستن به مأموریت بحری به رهبری امریکا در تنگۀ هرمز "میل" ندارد، اما روی پیوستن به یک مأموریت اتحادیه اروپا غور می‌کند.

این اظهارات در عکس‌العمل به پیشنهاد اخیر واشنگتن صورت گرفته که خواستار مساعدت در امر تأمین امنیت تنگۀ استراتژیک هرمز، مزدحم‌ترین منطقۀ تردد کشتی‌های تجارتی و نفتکش، و "مبارزه با تهاجم ایران" شده‌است.

الریک دیمر (Ulrike Demmer) سخنگوی حکومت جرمنی گفته است، برلین به حمایت دیپلوماتیک از تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده امریکا ادامه خواهد داد.

این در حالیست که ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو که جرمنی عضویت آن را دارد، در مورد وضعیت در خلیج فارس و تردد کشتی‌ها در تنگۀ هرمز ابراز نگرانی کرده‌است.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو حین سخنرانی در یک اجلاس در بروکسل
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو حین سخنرانی در یک اجلاس در بروکسل

آقای ستولتنبرگ دیروز (چهارشنبه ۳۱ جولای) در یک کنفرانس مشترک خبری با انگرت کرامپ کارنباور (Annegret Kramp-Karrenbauer) وزیر دفاع جرمنی در بروکسل به خبرنگاران گفت: "متحدان ناتو به‌خاطر وضعیت در خلیج فارس، نگران اند. طبعاً آزادی تردد کشتی‌ها برای همۀ متحدان ناتو خیلی اهمیت دارد. تعدادی از متحدان ناتو همین اکنون در خلیج حضور دارند، اما برای یک مأموریت ناتو در آنجا تقاضا نشده‌است."

اما خانم کارنباور در این کنفرانس خبری گفت، در حال حاضر تقاضای ابتدایی توسط ایالات متحدۀ امریکا صورت گرفته و در مشورت با بریتانیا و فرانسه روی آن غور می‌شود.

به‌گفتۀ خانم کارنباور، جرمنی در امر تأمین امینت بحری در هماهنگی نزدیک با بریتانیا و فرانسه باقی خواهد ماند و برلین به این باور است که یک مأموریت بحری اتحادیه اروپا در خلیح فارس، مسئله ایست که ارزش غور روی آنرا دارد.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو و انیگرت کرامپ کارنباور وزیر دفاع جرمنی حین صحبت با رسانه‌ها
ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو و انیگرت کرامپ کارنباور وزیر دفاع جرمنی حین صحبت با رسانه‌ها

تنش‌ها بین واشنگتن و متحدان آن با ایران بعد از آن افزایش یافت که امریکا از توافق‌نامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های شدید اقتصادی را دوباره بر آن کشور اعلام کرد.

در اوایل ماه جولای کشتی نفتکش ایرانی (Grace 1) توسط نیروهای شاهی بحری بریتانیا توقیف شد. این کشتی به گمان این‌که در تخطی با تحریم‌های وضع شده بر سوریه، نفت را به آن کشور انتقال می‌دهد، در آبنای جبل‌الطارق توسط نیروهای بریتانیایی توقیف شده‌است.

بعد هم ایران کشتی نفتکش ستنا امپیرو (Stena Impero) تحت بیرق بریتانیا را به اتهام تخطی از قوانین بین‌المللی بحری در تنگۀ هرمز توقیف کرد.

XS
SM
MD
LG