لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

انتقادها از ادامه ناامنی‌ها در شاهراه میدان وردک - بامیان


ده‌ها تن از باشندگان و نمایندگان ولایت‌های بامیان، دایکندی و غور در کابل گرد هم آمده و از وضعیت بد امنیتی شاهراه میدان وردک ـ بامیان انتقاد می‌کنند.

به گفته آنان در حال حاضر چندین باشنده مناطق مرکزی در قید مخالفان مسلح دولت اند و حکومت باید در رهایی آن‌ها اقدام کند.

در قطعنامه‌ی صادر شده از سوی آنان آمده که اگر به خواست‌های‌شان رسیدگی نشود، به برخی اقدامات از جمله تحریم انتخابات، مسدود کردن شاهراه کابل ـ کندهار و جلوگیری از رفت و آمد مسئولان بلندپایه‌ی حکومت به این مناطق، دست خواهند زد.

مهدی راسخ و فکوری بهشتی از نمایندگان میدان وردک و بامیان در ولسی جرگه می‌گویند: "حکومت‌های گذشته و کنونی در طول ۱۸ سال ۲۰ کیلومتر مسیر راه مردم را تأمین امنیت کرده نتوانسته، ما در طول ۱۸ سال در همین ۲۰ کیلومتر (شاهراه جلریز) ده‌ها تن شهید دادیم."

"طالبان یک بار بالای افراد ملکی شلیک کردند که سه نفر مسافر در یک موتر شهید شدند و یک بار دیگر یک نفر را که هویتش مشخص نشد از موتر پایین کرده و سر بریدند، همین گونه موارد زیادی در طول دو سال اخیر پیش آمد که تلفات افراد ملکی در این مسیر زیاد شد."

جاده‌ی ولسوالی جلریز که میدان وردک را با ولایت بامیان وصل می‌کند از چند سال به این‌سو نا امن است.

طالبان هر از گاهی در این مسیر دست به تحرکات می‌زنند و به گفته باشندگان مناطق مرکزی، تا حال حکومت در این مسیر عملیاتی را راه اندازی نکرده است.

در روز‌های اخیر افراد مسلح عبدالصمد امیری مسئول بخش کودکان کمیسیون حقوق بشر دفتر ولایتی غور را در همین جاده از موتر پیاده کرده و سپس تیر باران کردند. فرد یا گروهی مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته است.

وزارت دفاع افغانستان می‌پذیرد که در برخی موارد طالبان در مسیر جاده‌ی جلریز حمله می‌کنند.

فواد امان معاون سخنگوی این وزارت می‌گوید، نیرو‌های امنیتی و دفاعی در این باره دست به کار خواهند شد.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:‌ "چند شب پیش نیز طالبان دست به آزار و اذیت مسافران زدند که در واکنش ما چندین نفر‌شان را کشتیم و تعداد دیگر شان فرار کردند. هر زمانی که طالبان در این مسیر دست به تحرک بزنند ما بی‌درنگ علیه‌شان اقدام می‌کنیم، به زودی به این مشکل به گونه بنیادی رسیدگی صورت می‌گیرد."

به گفته آقای امان، قرار است عملیات بزرگ نظامی در ولایت میدان وردک به خصوص ولسوالی جلریز راه اندازی شود.

اما برخی باشندگان و نمایندگان ولایت‌های مرکزی می‌گویند، چنین وعده‌ها از سوی حکومت پیش از این نیز برای‌شان داده شده بود.

آنان می‌گویند، در این باره منتظر اقدامات عملی حکومت اند.

شماری از شهروندان ولایات مختلف افغانستان در این اواخر از موجودیت ناامنی‌ها در برخی از شاهراه‌های افغانستان شکایت دارند.

مقامات محلی غور قبلاً گفته اند که مسیر شاهراه غور-هرات را طالبان مسلح ماین گذاری کرده‌اند.

حبیب‌الله رادمنش، معاون والی غور روز، (دوشنبه، ۱۸سنبله) به رادیو آزادی گفت: "از دو هفته به این‌سو مسیر شاهراه غور‌-هرات در نتیجه ماین‌گذاری گروه طالبان به روی ترافیک مسدود شده است."

او گفت که طالبان پس از شکست در غرب شهر فیروزکوه، چندین محل مهم این شاهراه را در منطقه دره جام ماین‌گذاری و تخریب کرده‌اند.

همچنان از چندی به این سو برخی از شاهراه‌های شمال افغانستان نیز از سوی جنگجویان گروه طالبان مسدود شده و مردم را با مشکلاتی مواجه کرده‌است.

مسافران و راننده‌های شاهراه مزار-جوزجان هفته گذشته در صحبت با رادیو آزادی ادعا کردند که طالبان در این مسیر از مسافران و راننده‌ها "باج" می‌گیرند و تانکر‌های مواد نفتی را آتش می‌زنند.

در این حال نیروهای افغان می‌گویند که با راه اندازی عملیات نظامی شاهراه پلخمری- کابل و پلخمری- مزارشریف پس از یازده روز به روی ترافیک دوباره گشوده شده است.

احمد جاوید بشارت سخنگوی پولیس بغلان دیشب (پنجشنبه ۲۱ سنبله) به رادیو آزادی گفت: "عملیات را که در آن تمام نیروهای امنیتی حضور داشتند از دو طرف هم از طرف دوشی و هم پلخمری آغاز کردیم، راه به روی ترافیک باز شد. مسافرین می‌توانند آزادانه از این مسیر عبور کنند."

این شاهراه، کابل را به ولایت‌های بدخشان، تخار، کندز، سمنگان، بلخ، سرپل، جوزجان و فاریاب وصل می‌کند.

XS
SM
MD
LG