لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۸

کابل آمادۀ هر تصمیم دشوار برای صلح؛ آیا حکومت باز هم از خط سرخ عبور خواهد کرد؟


صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان حین کنفرانس خبری در کابل
صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان حین کنفرانس خبری در کابل

حکومت افغانستان می‌گوید، برای رسیدن این کشور به صلح حاضر است تا هر تصمیم دشوار را اتخاذ کند.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفت، رهایی انس حقانی و دو عضو دیگر شبکه‌ای حقانی از سوی محمد اشرف غنی هر چند بر خلاف خواست مردم بود، اما به گفته او تصمیم دشوار و شجاعانه‌ای بود که به هدف زمینه سازی پروسه صلح و ختم جنگ در این کشور صورت گرفت.

صدیقی روز جمعه (اول قوس) در جریان یک نشست خبری در کابل گفت، رهایی سه عضو گروه طالبان در بخش صلح افغانستان نتایجی را در پی خواهد داشت.

او گفت: "واقعاً یک تصمیم شجاعانه بود، برخلاف خواست مردم، مردم خوش نبودند از این تصمیم، اما به خاطر قطع جنگ و آوردن صلح، رئیس جمهور این تصمیم بزرگ را اتخاذ کرد."

به دنبال رهایی انس حقانی، ملی خان و عبدالرشید از اعضای شبکه‌ای حقانی توسط محمد اشرف غنی از زندان دولت افغانستان، سه‌شنبه گذشته گروه طالبان دو پروفیسور پوهنتون امریکایی در کابل را آزاد کرد.

این گروه همچنان در بدل رهایی سه عضو شبکه‌ای حقانی، ده سرباز افغان را در ولایت هلمند آزاد کرده است.

انس حقانی که پیش از این از سوی محاکم افغانستان به اعدام نیز محکوم شده بود، در حال حاضر در قطر به سر می برد و شامل تیم گفت‌وگو کننده طالبان است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز جمعه (اول قوس) به رادیو آزادی گفت: "حالا که انس حقانی به تازگی اینجا (قطر) آمده به چند روز استراحت ضرورت دارد، حقانی عضو تیم مذاکره کننده طالبان است، طبعاً به عنوان عضو این تیم به کارش ادامه می‌دهد."

هر چند طالبان مبادله اخیر زندانیان را معامله‌ای میان امریکا و این گروه می‌خواند اما دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا روز گذشته در جریان مکالمه تلفونی با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، از تلاش‌های او برای رهایی دو پروفیسور پوهنتون امریکایی، سپاسگزاری کرد.

با این حال رهایی سه عضو شبکه حقانی آخرین تصمیم دشوار حکومت افغانستان نخواهد بود.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور در جریان نشست خبری روز جمعه همچنان گفت: "پروسه صلح برای ما یک اولویت است، ما حاضر هستیم که هر تصمیم دشواری را برای این پروسه بگیریم و این را ثابت هم کردیم."

صدیقی افزود، حکومت می‌خواهد تمام موانع فرا راه صلح را بردارد.

به معامله گرفته نشدن دست آوردهای ۱۸ سال اخیر در افغانستان از جمله قانون اساسی، حقوق زنان و آزادی بیان از خطوط سرخ حکومت این کشور در جریان مذاکرات صلح به شمار می‌آیند.

پیش از این سخنگوی رئیس جمهور، انس حقانی را نیز از "خطوط سرخ" حکومت و مردم افغانستان خوانده گفته بود که، حقانی آزاد نخواهد شد، در حالی که حکومت با رهایی انس حقانی از "خط سرخ" عبور کرد.

حالا که حکومت می‌گوید، برای صلح حاضر است تا هر تصمیم دشواری را بگیرد، به معنای عبور از خطوط سرخ دیگر نخواهد بود؟

تمیم عاصی تحلیلگر افغان و معاون پیشین وزارت دفاع افغانستان گفت:‌ "فکر می‌کنم تصامیم دشوار روی مسئله‌ای انتخابات خواهد بود که باز هم به طرف یک حکومت ائتلافی یا وحدت ملی بروند، روابط با پاکستان و منطقه و تعریف روابط با امریکا نیز از جمله این تصامیم دشوار اند که باید حکومت افغانستان بگیرد، نه موارد قانون اساسی، حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان."

پیش از این در بحث صلح حکومت افغانستان با طالبان موضوع حکومت مؤقت نیز در برخی محافل رسانه‌ای مطرح شده است، اما تمیم عاصی می‌گوید، تن دادن به حکومت مؤقت به معنای گذشتن از تمام خطوط سرخ حکومت خواهد بود.

به گفته عاصی، تن دادن رئیس جمهوری افغانستان به ایجاد حکومت مؤقت و معامله بر سر جمهوریت، ممکن به نظر نمی‌رسد.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان نیز می‌گوید، حکومت انتظار دارد تا اقداماتش منجر به رسیدن به صلحی شود که دست آوردهای ۱۸ سال اخیر در آن حفظ باشد.

XS
SM
MD
LG