لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

مبادله زندانیان گامی برای اعتماد سازی میان حکومت افغانستان و طالبان


سفیر افغانستان در واشنگتن می‌گوید، مبادلۀ زندانیان و گروگانان می‌تواند برای اعتماد سازی میان طالبان و حکومت کمک کند.

رویا رحمانی شام (سه‌شنبه ۲۸عقرب) به رادیو آزادی گفت، برای آوردن صلح باید جرأت وجود داشته باشد و تصمیم های دشوار هم گرفته شود.

رویا رحمانی سفیر افغانستان در واشنگتن
رویا رحمانی سفیر افغانستان در واشنگتن

او گفت:"مسئلۀ مبادله زندانیان، معمولاً از مسایلی است که در اعتماد سازی کمک می‌کند. پروسه صلح نیاز به اعتماد دارد و اعتماد هنگامی به وجود می آید که دو طرف ایستادگی به صحبت ها داشته باشند و تعهد طرف مقابل را بپذیرد."

در عین روز، وزیر خارجه امریکا، رهایی کوین کینگ ۶۳ ساله و تیموتی ویکس۵۰ ساله را، یک انکشاف مهم دانست.

مایک پومپیو (سه‌شنبه ۲۸ عقرب) در یک اعلامیه همچنان گفت، از اینکه طالبان نشان دادند دو استاد را به نیت نیک رها می‌کنند، امریکا از آن استقبال می‌کند.

مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا
مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا

آقای پومپیو همچنان در مورد رهایی ده سرباز افغان از چنگ طالبان در بدل آزادی سه زندانی طالبان گفته است، این مبادله نشانۀ از امیدواری است که در نهایت جنگ چهل سالۀ افغانستان به زودی از راه سیاسی حل شود.

قصر سفید هم در یک اعلامیه روز سه‌شنبه از رهایی دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان استقبال کرد.

استیفانی گریشام یک مسئول رسانه‌ای قصر سفید در اعلامیۀ روز سه‌شنبه، از حکومت افغانستان هم سپاسگزاری کرد که زمینه را برای رهایی دو پروفیسور گروگان فراهم کرد.

یک منبع طالبان به خبرگزاری اسوشیتد پریس گفته که کینگ و ویکس در ولسوالی نوبهار ولایت زابل رها شدند.

هر دو پروفیسور در اگست سال ۲۰۱۶ میلادی، از کابل ربوده شدند.

رئیس جمهور اشرف غنی، در (۲۱ عقرب) اعلام کرد که در بدل آزادی این استادان، انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید سه تن از اعضای ارشد شبکه حقانی را از بند رها می‌کند.

مبادلۀ آنها چندین روز معطل شد اما دیروز هر دو جانب خبر رهایی زندانیان و گروگانان را تأیید کردند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر سه‌شنبه در توییتر نوشت، انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید سه عضو این گروه، پس از رهایی به دوحه رسیده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی دیگر طالبان در مورد این مبادله نوشته است، این اقدام برای اعتماد سازی و نیت نیک پیشرفت خوبی است تا در پروسه صلح کمک کند.

محمد شفیق امین آگاه امور سیاسی به این باور است که مبادلۀ زندانیان و گروگانان، می‌تواند اعتماد سازی کند.

او گفت:‌ "مبادلۀ زندانیان بر نیت جوانب منازعه تأثیر گذار است. فکر می‌کنم حس انتقام جویی که در ذهنیت جوانب منازعه در چند سال جنگ نهادینه شده، از آن کم خواهد کرد و برای اعتماد سازی و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی مؤثر خواهد بود."

رئیس جمهور اشرف غنی گفته که سه عضو مهم شبکه حقانی را به هدف آغاز گفت‌وگوهای رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان به صورت مشروط رها می‌کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

از سوی دیگر، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در یک اعلامیه در مورد آغاز مذاکرات احتمالی بین‌الافغانی گفته است، اگر در گفت‌وگوهای صلح اساسات حقوق بشری در نظر گرفته نشود، آینده صلح آمیز نخواهد بود.

ذبیح الله فرهنگ مسئول مطبوعاتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شام سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، باید خواست شهروندان قربانیان و آسیب دیده‌های جنگ از سوی هر دو جانب گفت‌وگوها در نظر گرفته شود.

او افزود: "این هیئت که از هر دو طرف برای مذاکرات بین‌الافغانی تشکیل می‌شود، باید جامعه مدنی، رسانه ها و زنان را در نظر گیرد و مهم‌تر از همه، نماینده‌های {در مذاکرات} باشند که از تمامی مردم افغانستان نمایندگی کنند. دوم چیزی که برای کمیسیون مستقل حقوق بشر اهمیت دارد اینست که خواست شهروندی قربانیان جنگ و آسیب دیده‌های جنگ را هر دو جانب در نظر گیرند."

گفت‌وگوها میان زلمی خلیلزاد نماینده ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان با طالبان، حدود ده ماه ادامه یافت اما در ماه سپتمبر لغو شد.

این اقدام در حالی از سوی رئیس جمهور امریکا صورت گرفت که طالبان مسئولیت حمله (پنجم سپتمبر) در کابل را پذیرفتند. در این رویداد ۱۲ تن به شمول یک سرباز امریکایی کشته شدند.

حالا حکومت افغانستان به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در چین خوشبینی دارد.

ریاست جمهوری می‌گوید، فهرست شرکت کننده‌های این گفت‌وگو در حال نهایی شدن است و در آن نماینده های احزاب سیاسی، جامعه مدنی و شورای ملی شامل اند.

تا هنوز معلوم نیست که این گفت‌وگوها در چین چه زمانی آغاز خواهد شد اما حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان پیش از این گفته بود، نشست پکن پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار خواهد شد.

طالبان مسلح همواره گفت‌وگوهای رو در رو با حکومت افغانستان را رد کرده اند.

با مبادلۀ زندانیان طالبان با گروگانان غربی، هنوز معلوم نیست که این اقدام تا چه حد می‌تواند زمینه ساز برای مذاکرات صلح بین‌الافغانی شود؟

مرتبط

XS
SM
MD
LG