لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

سفر هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان به قطر به تعویق افتاد


شماری از اعضای هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان در لویه جرگه مشورتی صلح در کابل
شماری از اعضای هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان در لویه جرگه مشورتی صلح در کابل

یک مقام بلند پایه‌ حکومت افغانستان که از نزدیک روند صلح را دنبال می‌کند، به رادیو آزادی گفت که سفر هیئت مذاکره کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان به این دلیل که تا هنوز همه اعضای هیئت مذاکره کننده‌ی طالبان به قطر برنگشته اند، به تأخیر افتاده است.

یک مقام بلند پایه‌ حکومت افغانستان که از نزدیک روند صلح را دنبال می‌کند، به رادیو آزادی گفت که سفر هیئت مذاکره کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان به این دلیل که تا هنوز همه اعضای هیئت مذاکره کننده‌ی طالبان به قطر برنگشته اند، به تأخیر افتاده است.

این مقام حکومت که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود گفت، این موضوع سبب شد تا امروز جمعه هیئت گفتگو کننده حکومت افغانستان به قطر سفر نکند.

بر بنیاد گزارش‌ها قرار بود امروز جمعه هیئت مذاکره کننده ی افغانستان برای آغاز گفتگو‌های صلح، رهسپار قطر شود. برخی رسانه‌ها هم گزارش داده اند که هیئت گفتگو کننده طالبان در حال حاضر در سفارت قطر در پاکستان، منتطر دریافت ویزا هستند.

شورای عالی مصالحه ملی پیش از این گفته است، حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آمادگی دارد و هیئت مذاکره کننده این گروه آماده است تا به قطر برود.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز به رادیو آزادی گفته است که پس از رفع "مشکلات تخنیکی" زمان آغاز مذاکرات میان افغانان اعلام خواهد شد.

یک روز پیش حکومت افغانستان اعلام کرد که روند رهایی پنج هزار زندانی طالبان تکمیل شده است، به گفته سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی این کشور، گروه طالبان نیز روند رهایی زندانیان نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان را تکمیل کرده است.

این زندانیان بر اساس توافقنامه امریکا و طالبان که در ۲۹ فبروری در دوحه امضا شد، از زندان آزاد شده اند. در میان زندانیانی که حکومت افغانستان آن‌ها را آزاد کرده به گفته مقام‌های حکومت افغانستان، شماری از زندانیان "خطرناک" طالبان نیز شامل بودند که برخی از آن‌ها حتا به اعدام نیز محکوم شده بودند.

ویدیو رهایی شماری از زندانیان گروه طالبان از زندان پلچرخی

پیش از این فرانسه و استرالیا با رهایی حدود شش زندانی "خطرناک" طالبان مخالفت کرده بودند و گفته بودند که این زندانیان در کشتن شهروندان فرانسه و استرالیا در افغانستان دست داشتند.

یک مقام حکومت افغانستان که از روند صلح آگاه است، دیروز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که این هفت زندانی جنجالی طالبان قرار است از افغانستان به قطر انتقال یابند و تحت نظارت دولت امریکا قرار بگیرند.

طالبان و حکومت افغانستان در این باره اظهار نظر نکرده اند.

XS
SM
MD
LG