لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

طالبان: امریکا از بحران بشری و اقتصادی بحیث وسیله فشار استفاده می‌کند


آرشیف، شماری از رهبران حکومت طالبان
آرشیف، شماری از رهبران حکومت طالبان

حکومت طالبان می‌گوید که ایالات متحده امریکا از برخی مسائل از جمله بحران انسانی و اقتصادی جاری به عنوان فشار علیه آنها استفاده می‌کند.

مقام‌های حکومت طالبان این اظهارات را در واکنش به اظهارات توماس وست، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان مبنی بر اینکه طالبان در نامه‌ای به کانگرس واقعیت‌های بحران اقتصادی و انسانی افغانستان را "نادرست" تعریف کرده اند، بیان کردند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، آنان در نامه تنها چیزی را خواستند که حق مردم افغانستان است: "بانک‌های امریکایی بدون کدام دلیل موجه پول افغان‌ها را بند نگهداشته است، این منطقی نیست. اول باید این پول افغان‌ها آزاد شود و برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی، موانع ایجاد نشود، امارت اسلامی به عنوان یک حکومت قانونی و مسئول در حل مشکلات و انجام تعهدات خود با جهان از جمله امریکا متعهد است."

وزارت خارجۀ حکومت طالبان هفتۀ گذشته در نامه‌‍‌ای به کانگرس امریکا نوشت، اگر دولت امریکا نزدیک به ده میلیارد دالر ثروت افغانستان را مسدود نگهدارد، این کشور با یک بحران انسانی و اقتصادی مواجه خواهد شد.

توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان
توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان

اما توماس وست، نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان روز گذشته در صفحه توییتر خود در جواب به این نامه نوشت، افغانستان حتی پیش از حوادث ماه آگست با یک بحران انسانی شدید روبه‌رو بود.

او افزوده که ایالات متحده به صراحت به طالبان گفته بود که اگر قدرت را از طریق نظامی به دست گیرند، کمک‌های بین‌المللی به افغانستان قطع خواهد شد و همین‌طور هم شد.

اکنون اما طالبان می‌گویند که به دنبال راه حل دپلوماتیک هستند و نگرانی‌های ایالات متحده و جهان در مورد وضعیت افغانستان می‌تواند از طریق سیاسی حل شود.

اما توماس وست واضح ساخت که ایالات متحده امریکا از دپلوماسی روشنی با طالبان استفاده می‌کند.

توماس وست گفت اگر حکومت طالبان خواستار کمک ایالات متحده امریکا اند باید یک دولت همه‌شمول تشکیل دهند، به حقوق دختران و زنان احترام بگذارند و به آنها اجازه کار و تحصیل را بدهند و اقدامات قوی برای مبارزه با تروریزم اتخاذ کنند.

آگاهان سیاسی می‌گویند که طالبان هنوز سیستم حکومت‌داری را که جامعه بین‌المللی بتواند به آن اعتماد کند، ارائه نکرده.

فاروق فردا، آگاه مسایل سیاسی به رادیو آزادی گفت: "یک دولت شرایط بین‎المللی را برای به رسمیت شناختن حکومتش فراهم می‌کند. طالبان قبلاً این روند را آغاز کرده اند، اما هنوز نظام‌شان را اعلام نکرده اند. هنوز قانون دولت موقتی را هم ارائه نکرده که هم مردم مشکل خود را شناسایی کرده و هم جامعه بین‌المللی به آن توجه کند."

به گفته آقای فردا، هزینۀ چنین روابط بد و در انزوا را افغان‌هایی می‌پردازند که همین حالا هم با آن مواجه هستند.

آرشیف، توزیع مواد غذایی به افراد نیازمند در ولایت لوگر
آرشیف، توزیع مواد غذایی به افراد نیازمند در ولایت لوگر

باور دیگر این است که امریکا و جامعۀ بین‌المللی هنوز به طالبان بی‌باور است و هراس از روابط نزیک این گروه با گروه‌های دیگر تروریستی چون القاعده دارند.

اما طالبان همواره این موضوع را رد کرده و گفته اند، به توافق دوحه پایبند هستند و اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشور دیگری استفاده شود.

XS
SM
MD
LG