لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

دادخواهی برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دختران افغان در اسپانیا و کانادا


شماری از زنان معترض در اسپانیا خواستار بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان شدند
شماری از زنان معترض در اسپانیا خواستار بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دختران در افغانستان شدند

شماری از زنان و دختران در اسپانیا و کانادا بخاطر بسته ماندن درب مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم درافغانستان، راه پیمایی اعتراض آمیز کردند.

در اعلامیه یی که از سوی بانوان معترض در کانادا پخش شده آمده است که آموزش حق طبیعی زنان و دختران است و کسی یا گروهی حق بازداشتن زنان و دختران از تحصیل و آموزش را ندارند.

این بانوان ادعا می‌کنند که طالبان یک گروه "هراس افگن است" و بر خلاف تمامی آموزه‌های اسلامی دختران را از آموزش بازداشته اند.

مسعوده کوهستانی یکی از معترضان گفت: "امروز برای این جمع شده ایم و دادخواهی کردیم که حق دختران دانش آموز ما تلف شده است ما خاموش نمی‌باشیم صدای ما را بلند می‌کنیم تا جهان بداند که ما زنده هستیم."

شماری از بانوان در شهر تورنتوی کانادا نیز با پوشیدن لباس‌های مکتب دختران افغانستان دست به اعتراض زدند.

این معترضان از جامعۀ جهانی می‌خواهند تا طالبان را به رسمیت نشناسد.

نیلوفر یکی از زنان معترض در واکنش به بسته ماندن مکتب‌های متوسطه و لیسه دختران دانش آموز از سوی طالبان، به رادیو آزادی گفت: " خواست ما از جهان این است که اینها نباید به رسمیت شناخته شوند، طالبان گروه جنایت کار استند که دین اسلام را تخریب کرده اند، در هیچ جای دنیا به شمول عربستان سعودی دختر را از رفتن به مکتب منع نکرده اند. اینها از افغانستان نیستند و باید برنامه‌های خود را بروند و در پاکستان عملی کنند."


بانوان معترض در کانادا با صدور قطعنامه‌یی از جامعه جهانی خواستند که زنان و دختران را در افغانستان فراموش نکنند.

در بخشی از قطعنامه خواست‌های این بانوان این‌ گونه فشرده شده است: "جامعه جهانی اعضای گروه طالبان را به شدت تمام تحریم نموده و از سفرهای خارجی آنان در تمام نقاط جهان جلوگیری نموده و آن‌ها را تحت تعقیب قرار دهد."

در بخشی از این اعلامیه آمده است که "سازمان ملل متحد به صورت ویژه یک گروه کاری یا کمیته را برای نظارت از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ایجاد نماید تا از فجایع حقوق بشری بیشتر جلوگیری به عمل آید."

پیش از این شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ۴۹مین نشست سالانه خود در دوازدهم ماه حمل، ریچارد بنیت را به بررسی، نظارت و گزارش‌دهی در مورد وضعیت کنونی حقوق بشر در افغانستان گماشته است.

با تلاش های زیاد مسئولان طالبان دستیاب نشدند تا نظر آنها نیز در این گزارش گنجانیده شود، اما پیش از این وزارت معارف طالبان به رادیو آزادی گفته است که منتظر دستور رهبری حکومت خود برای بازگشایی مکتب‌ها استند.

با این همه، بیش از دو هفته از آغاز سال درسی دختران دانش آموزش می‌گذرد، بسته ماندن درب مکتب‌ها به‌روی دختران به روز سوم ماه حمل همزمان با آغاز سال تعلیمی واکنش‌های بسیاری را در داخل و بیرون از افغانستان برانگخیت.

در ادامه واکنش‌ها دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" در توییتر نوشته که "تنها یک رژیم در این سیاره از تحصیل دختران خودداری می‌کند."

با وجود این همه اعتراض‌ها، طالبان به هیچ فشار داخلی و جهانی در پیوند به بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران دانش آموز بالاتر از صنف شش تا کنون تن نداده و گفته اند که منتظر دستور رهبری‌شان هستند.

XS
SM
MD
LG