لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۰

یک مرکز جدید تداوی معتادین مواد مخدر درکابل ساخته می‌شود


یکی از مراکز تداوی معتادین در ولایت فراه
یکی از مراکز تداوی معتادین در ولایت فراه

در حالی که حکومت طالبان تا حال نتوانسته برای فعال سازی مراکز مسدود شده تداوی معتادین٬ کمک های مالی خارجی را دوباره جذب کند، از تلاشها برای ایجاد یک مرکز تازه تداوی معتادان در کابل خبر داده است.

جاوید هژیر سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، مرکزی که قرار است در کابل ایجاد شود، ظرفیت تداوی هزاران معتاد را خواهد داشت. وی به ادامه افزود:

" فعلاً هم چهار هزار معتاد در شفاخانه های مختلف داخل بستر استند. فعلاً هم یک کمپ تداوی معتادان در ساحه پلچرخی که ظرفیت بستر کردن پنج تا شش هزار معتاد را دارد، زیر کار است و عنقریب افتتاح میشود."

حکومت طالبان در پنج ماه گذشته به شمول کابل، هرات، کندهار، فراه، نیمروز و بلخ، با زندانی کردن هزاران معتاد مواد مخودر در چندین ولایت، آنان را وادار به ترک اعتیاد کرده است.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان ادعا میکند که بر بنیاد تلاشهای آنان در ۹ ماه گذشته ۲۲ هزار معتاد مواد مخدر را ترک کرده اند.

تعداد زیادی از مراکز تداوی معتادین در کابل و ولایات افغانستان به دلیل نبود امکانات و بودیجه مسدود شده و معتادن زیادی نا امید شده اند
تعداد زیادی از مراکز تداوی معتادین در کابل و ولایات افغانستان به دلیل نبود امکانات و بودیجه مسدود شده و معتادن زیادی نا امید شده اند

داکتر ظفر معیین وزارت مبارزه با مواد مخدر حکومت اسبق تداوی معتادان را یک پروسه پیچیده و مسلکی میداند. آقای ظفر میگوید، تداوی معتادان بر علاوه نیاز به افراد متخصص و مسلکی، نیازمند امکانات مالی نیز است:

" کسانی که معتاد شده اند مانع شدن از نشئه آنان کار آسان نیست، کار بسیار تخنیکی است و در آن باید متخصصان دخیل ساخته شوند، این کار زور نیست، در اینجا باید به معتاد قناعت داده شود، تا وی را از این راه بر گرداند. در تداوی معتاد شما با وجود و دماغ وی سروکار دارین، این یک کار دشوار و نیازمند تلاش است و به امکانات مالی نیاز دارد، من نمیدانم که در شرایط کنونی طالبان چنین امکاناتی را دارند یا خیر."

وزارت صحت عامه: در نُه ماه گذشته بیست و دو هزار تن ترک اعتیاد کرده اند

هرچند وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی کمک با بخش تداوی معتادان را کاهش داد، اما قبل از روی کار آمدن حکومت طالبان نیز بیش از ۸۰ مرکز تداوی معتادان مواد مخدر در افغانستان فعال بود، ولی در کمتر از شش ماه گذشته چهل مرکز تداوی معتادان به دلیل نبود امکانات مالی و تخنیکی مسدود شده است.

بر علاوه کاهش شمار مراکز تداوی معتادان در افغانستان، خدمات داخل بستر در مراکز فعال ترک اعتیاد نیز به نصف کاهش یافته، زیرا نهادهای کمک کننده خارجی تمویل این مراکز را متوقف کرده اند.

XS
SM
MD
LG