لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۴

گزارش‌گر ویژهٔ ملل متحد: طالبان گام به گام زنان را از جامعه منزوی ساخته اند


آرشیف، شماری از زنان افغان
آرشیف، شماری از زنان افغان

ریچارد بنِت گزارش‌گر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان می‌گوید، طالبان از آغاز حاکمیت‌شان تا اکنون، گام به گام زنان را از جامعه منزوی ساخته اند.

آقای بنِت ناوقت روز پنجشنبه ۲۶ جوزا، پس از آن‌که سازمان ملل متحد او را برای نظارت از حقوق بشر در ۱۳ حمل به‌عنوان گزارش‌گر ویژه تعیین کرد، خلاصۀ گزارش سفر چند روزه‌اش به افغانستان و نگرانی‌های خود را در پارلمان اروپا در مورد وضعیت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و کودکان در این کشور ابراز کرده و تأکید کرد که نقض حقوق بشر در برابر زنان و دختران در این کشور ادامه دارد.

آقای بنِت می‌افزاید، طالبان از آغاز حکومت خود زنان و دختران افغان را از حضور فعال در جامعه محوه کرده‌اند: "اقداماتی‌که طالبان گام به گام از ماه اګست گذشته برداشته اند، با الگوی تفکیک جنسیتی مطلق مطابقت دارد و با هدف نامرئی کردن زنان در جامعه است. هویت عمومی و مشارکت آنان در جامعه در حال از بین رفتن است."

ریچارد بنِت گزارش‌گر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان
ریچارد بنِت گزارش‌گر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان

آقای بنِت تأکید کرد که همین اکنون نقض حقوق بشر در برابر زنان و دختران در افغانستان ادامه دارد و وضعیت در حال خراب شدن است: "در واقع اکنون بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در افغانستان صورت می‌گیرد و وضعیت در حال بدتر شدن است، اما برجسته​ترین نقض حقوق بشر در افغانستان، نقض زنان و دختران است. عقب‌نشینی برای حقوق زنان در افغانستان فاجعه‌بار است. این در تاریخ معاصر یکی از بزرگ‌ترین گام‌ها به عقب برای زنان نسبت به هر جای دیگر است."

عقب‌نشینی برای حقوق زنان در افغانستان فاجعه‌بار است

آقای بنِت یک ماه پیشتر، در ۱۶ام ماه می به افغانستان سفر کرده بود.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان گفته‌های گزارش‌گر ویژهٔ سازمان ملل متحد را برخاسته از نبود اطلاعات کافی می‌گوید: "همین اکنون در بخش‌های مختلف نظام مانند صحت، تحصیلات عالی، امنیتی، عدلی و قضایی و سارنوالی زنان فعال هستند و کار می‌کنند. حتی زنانی‌که در محیط کاری حضور ندارند، ما برای‌شان معاش می‌دهیم که این یک احسان بزرگ است؛ کار نمی‌کنند، اما معاش دریافت می‌کنند."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
آقای مجاهد در حالی این صحبت‌ها را مطرح می‌کند که نفیسه دانش از فعالان حقوق زن در داخل افغانستان در صحبت با رادیو آزادی تأیید می‌کند که حقوق زنان از سوی طالبان نقض شده‌است.


او افزود: "آیندهٔ زنان و دختران افغان با خطر مواجه است، زنانی در میان زنان افغان هستند که تنها نان‌آور خانواده اند، سرپرست ندارند، بیوه هستند، برای آن‌ها چی کرده می‌توانند، نه زمینهٔ تخصیل وجود دارد و نه هم زمینهٔ کار."

این در حالی‌ست که ریچارد بنت گزارش‌گر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در گفته‌هایش جامعهٔ جهانی را مخاطب قرار داد و تأکید کرد که ناکامی در تأمین حقوق زنان در افغانستان ناکامی جامعه جهانی خواهد بود و همه زنان و مردان در این بخش مسئول هستند.

ناکامی در تأمین حقوق زنان در افغانستان ناکامی جامعه جهانی خواهد بود

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که با حاکمیت دوبارهٔ طالبان در افغانستان رهبر شان در دستورهای گونه‌گون بر آموزش، کار و سفر زنان محدودیت وضع کرده‌است.

XS
SM
MD
LG