لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

دانشجویان پوهنزی طب ننگرهار خواستار گشایش مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران شدند


آرشیف - اعتراضات به بسته شدن پوهنتون‌ها به روی دختران در ولایت ننگرهار
آرشیف - اعتراضات به بسته شدن پوهنتون‌ها به روی دختران در ولایت ننگرهار

"امیدواریم دوباره دروازۀ پوهنتون‌ها را به روی خواهران مظلوم‌ ما باز کنید."

این یک سطر از نامه‌ای دانشجویان پوهنزی طب پوهنتون ننگرهار به وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان است که در شبکه‌های اجتماعی نیز نشر شده است.

محبوب یکی از دانشجویان پوهنزی طب پوهنتون ننگرهار که همراه با دیگر دانشجویان این نامه را نگاشته اند، می‌گوید که تلاش‌های آنان برای بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران تا زمانی ادامه خواهد داشت که حکومت طالبان حق برابر تحصیل را برای همه مردم افغانستان بدهد:
"اگر در کشوری آموزش نباشد، دانش نباشد، آن کشور هرگز نمی‌تواند پیشرفت کند. مبارزۀ ما ادامه دارد. ما تلاش می‌کنیم مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران بگشایند. ما به طور جدی از طالبان می‌خواهیم که دروازۀ پوهنتون‌ها را به روی دختران باز کنند تا همه دانش آموزان از جمله من تلاش کنیم و در مسیر آیندۀ روشن قدم برداریم."

اقدام دانشجویان پوهنتون ننگرهار که می‌خواهند از هر طریق ممکن به دختران محروم از تحصیل کمک کنند، مورد تحسین دانشجویان دختر سایر ولایات قرار گرفته است.

یکی از دانشجویان دانشگاه قندهار که به دلیل مسائل امنیتی نخواست نامش در این گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت:
"از دانشجویان پوهنزی طب پوهنتون ننگرهار از صمیم قلب سپاسگزارم که با خواهران خود هم صدا هستند، حق مشروع‌شان را یعنی تحصیل را می‌خواهند. خواهش من از دانشجویان تمام ولایات این است که آنان نیز به تلاش‌هایشان ادامه دهند. خواسته‌هایشان را آماده و به وزارت ارسال کنند."

از سوی دیگر برخی از دانشجویان پوهنتون کابل به رادیو آزادی گفته اند که آنها نیز نامه‌ای نوشته اند و از استادان خود خواسته اند که در پاسخ به تعلیق تحصیل دختران استعفا ندهند؛ زیرا به گفتۀ آنان، استعفا دادن راه حل نیست و آسیب بزرگ به محیط آموزشی و تحصیلی وارد می‌کند.

آنان نیز نسخه‌ای از این نامه را با رادیو آزادی به اشتراک گذاشته اند.

یکی از این دانشجویان که به دلیل مسائل امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت:
"نظر من این است که استعفا استادان پوهنتون راه حل نیست، زیرا طالبان اهمیت چندانی به این موضوع نمی‌دهند، آنها خوشحال هستند که افراد خود را به جای آنان تعیین می‌کنند."

حافظ ضیاء احمد هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

در دستوری که به تاریخ ۲۹ قوس از سوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان صادر شد، از رؤسای تمام پوهنتون‌های دولتی و خصوصی خواسته شد تا دروازه‌های پوهنتون‌ها را به روی دانشجویان دختر ببندند.

این اقدام حکومت طالبان واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور برانگیخته است و مردم با اعتراض و تظاهرات این اقدام را محکوم کرده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG