لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۱

انتقاد تند یک عالم دین ترکیه از طالبان بخاطر ممنوعیت آموزش دختران


مکتب گوهرشاد بیگم در ولایت هرات که پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شده است.
September 20, 2021
مکتب گوهرشاد بیگم در ولایت هرات که پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شده است. September 20, 2021

داکتر محمد گورمز، یکی از عالمان دین معروف ترکیه، طالبان را بخاطر ممنوعیت تحصیل دختران از نظر شرعی به چالش کشیده است.

آقای گورمز در دیدار با حبیب آغا سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان در ترکیه گفته که ممنوعیت تحصیل دختران موضوع داخلی افغانستان نیست، بلکه مربوط به مسلمانان سراسر جهان است.

ویدیو دیدار و گفت‌وگوی او با سرپرست وزارت معارف طالبان که برخی دیگر از مقام‌های طالبان نیز در آن حضور دارند، اواخر روز شنبه در صفحه توییتر انجمن جهانی یا بین‌المللی علمای مسلمان «علماء المسلمین» منتشر شده است.

آقای گورمز خطاب به وزیر معارف طالبان می‌گوید: "آقای وزیر! ممکن است بگویید این موضوع داخلی ماست و هیچکس حق ندارد در رابطه به آن چیزی بگوید، اما باید بگویم که این موضوع اکنون مربوط همه مسلمانان است که در این باره بپرسند، حتی این‌که دخترم در خانه از من سؤال می‌کند و من مجبور می‌شوم جواب بدهم. او از من می‌پرسد؛ چرا دختران در افغانستان به مکتب نمی‌روند؟ امیدوارم خبرهای خوبی از شما بشنوم."

داکتر گورمز افزوده که به‌عنوان یک مسلمان ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان برایش پذیرفتنی نیست.

انجمن بین‌المللی علمای مسلمان در مورد پاسخ حبیب‌الله آغا سرپرست وزارت معارف طالبان در رابطه به نگرانی‌ها و پرسش های محمد گورمز عالم دینی، چیزی ننوشته است.

رادیو آزادی این موضوع را با وزارت معارف طالبان در میان گذاشت، اما مقامات پاسخی ندادند.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در ۱۴ اکتوبر ۲۰۲۲ نیز در نشست علمای دین در ترکیه وعده داده بود که مشکل ممنوعیت تحصیل دختران افغان به زودی حل خواهد شد، اما از آن تاریخ تا کنون و در کنار وعده‌های مکرر آن‌ها، دختران بالاتر از صنف ششم هنوز از تحصیل محروم هستند.

سه هفته پیش نیز طالبان دختران و زنان را از رفتن به پوهنتون‌ها منع کردند.

۴۷۵ روز از منع رفتن دختران مکتب بالاتر از صنف ششم از سوی طالبان می‌گذرد و بیستمین روز است که طالبان دختران و زنان را نیز از رفتن به پوهنتون ممنوع کرده‌اند.

سیاست خشن طالبان در برابر دختران و زنان افغان باعث شده که آن‌ها در سطح بین‌المللی به تبعیض جنسیتی و نابرابری علیه زنان و دختران متهم شوند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG