لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

نامه اعتراضی شماری از استادان پوهنزی فارمسی پوهنتون کابل به اقدام اخیر حکومت طالبان


آرشیف- پوهنتون کابل
آرشیف- پوهنتون کابل

"اکنون ما اعتراض کرده‌ایم اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، من شخصاً استعفا می‌دهم و این صدا فقط صدای من و یا استادان پوهنزی فارمسی نیست، صدای هزاران استاد پوهنتون در سرار افغانستان است."

ناجیه شیرزی، استاد پوهنزی فارمسی پوهنتون کابل است که از تصمیم اواخر ماه قوس وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان ناراضی است و به آن اعتراض کرده است.

او به رادیو آزادی گفت، تصمیم بسته شدن درب پوهنتون‌ها به روی دانشجویان دختر ناعادلانه است.

استادان پوهنزی فارمسی پوهنتون کابل با نشر یک نامه‌ای اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی، از این تصمیم ابراز ناخرسندی کرده و از وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان خواسته اند که این تصمیمش را پس بگیرد.

در بخشی از این نامه که توسط سیزده تن از این استادان نوشته شده و اسم های شان نیز در آن درج شده، آمده است:
"در کنار تاخیر دو سالۀ آموزش در مکاتب، این اقدام دیگری است که نه تنها دل میلیون‌ها افغان را به درد آورده است. بلکه به استادان پوهنتون کابل صدمات روحی و روانی وارد کرده، لذا ما نسبت به این دستور ابراز ناراحتی و اعتراض می‌کنیم."

نعمان نایب خیل، یکی دیگر از استادان پوهنزی فارمسی پوهنتون کابل نیز به رادیو آزادی گفت، این نامه اعتراضی را خطاب به تمام کسانی نوشته است که در تصمیم بسته‌ شدن دروازه‌های پوهنتون‌ها به روی استادان و دانشجویان دختر دخیل اند:
"همه کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم در این تصمیم دخیل هستند، این نامۀ اعتراضی را به آنها تقدیم کردیم، اخراج استادان زن و بستن درهای پوهنتون به روی دختران را نشانۀ خوب نمی‌دانیم، بنابر این این نامه را نوشتیم تا اعتراض خودمان را برسانیم."

پیش از این دانشجویان پوهنزی طب پوهنتون ننگرهار نیز از حکومت طالبان خواسته بودند که این تصمیم را پس بگیرد.

اعتراض دانشجویان پوهنزی طب پوهنتون ننگرهار
اعتراض دانشجویان پوهنزی طب پوهنتون ننگرهار

عبدالقدیرخاموش، رئیس سابق ادارۀ ملی امتحانات افغانستان می‌گوید، از دست دادن استادانی که با دشواری‌های زیاد و یک عمر تلاش به این جایگاه رسیدند، ظلم بزرگی به نسل جوان افغانستان است:
"سال‌ها زحمت کشیده، دوران مکتب، دورۀ پوهنتون، بالاخره مقطع ماستری، دکترا را سپری می‌کنند. شبانه روز، تحقیق می‌کنند تا آمادۀ تدریس شوند، اگر استعفا بدهند، خلاء بزرگی در چوکات تحصیلات عالی ایجاد می‌شود که جبران این خلاء کار آسانی نیست. هموطنان ما از این خلاء ضرر خواهند کرد."

عبدالقدیرخاموش، رئیس سابق ادارۀ ملی امتحانات افغانستان
عبدالقدیرخاموش، رئیس سابق ادارۀ ملی امتحانات افغانستان

قابل ذکر است که پیش از این دانشجویان پوهنتون کابل در نامه‌ای از استادان خود خواسته بودند که استعفا ندهند، زیرا به گفتۀ آنان، استعفا راه حل نیست و فضای آموزشی و تحصیلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حافظ ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره پاسخ نداد.

از روز سه‌شنبۀ هفتۀ گذشته (بیست و نهم قوس) که حکومت طالبان دروازه‌های پوهنتون‌ها را به روی دانشجویان دختر بست، دانشجویان در برخی ولایت‌ها دست به تظاهرات زدند، ده‌ها استاد استعفا دادند و در کنار این واکنش‌های شدیدی در داخل و خارج از کشور وجود داشت، اما حکومت طالبان تا به حال از تصمیمش صرف نظر نکرده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG