لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

دیدبان حقوق بشر از تصمیم دنمارک مبنی بر پذیرش درخواست پناهندگی زنان افغان استقبال کرد


آرشیف - یک خانواده پناهجوی افغان در تلاش رسیدن به یکی از کشور های اروپایی- عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف - یک خانواده پناهجوی افغان در تلاش رسیدن به یکی از کشور های اروپایی- عکس جنبه تزئینی دارد

هیدر بار، مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر با اشاره به موضوع اخراج شدن حدود ۵۰۰ افغان از ترکیه در صفحۀ توییترش از دیگر کشورها خواسته نباید چنین کنند، بلکه باید فرصتی چون دنمارک را برای زنان افغان فراهم کنند.

دنمارک روز دوشنبه اعلام کرده که به زنان افغان که پیش از این در این کشور پناهندگی داده اند، تنها بر اساس جنسیت‌شان به آنان فرصت پناهندگی اعطا می‌کند.

دنمارک دلیل این تصمیم را بدتر شدن شرایط در افغانستان تحت حاکمیت طالبان خوانده است.

بورد پناهندگان دنمارک پس از برگزاری یک جلسۀ فوق‌العاده اعلام کرده که رویکرد خود در رابطه به چگونگی برخورد با موضوع پناهجویان را تغییر می‌دهد.

این بورد به یک گزارش ادارۀ پناهندگان اتحادیۀ اروپا استناد کرده که در آن بر شدت عملکردهای مختلف از سوی طالبان که بر حقوق و آزادی‌های زنان و دختران در افغانستان تأثیر می‌گذارد، اشاره شده است.

شماری از زنان معترض در شهر کابل
شماری از زنان معترض در شهر کابل

بر بنیاد این گزارش، این اقدامات و محدودیت‌های طالبان بر حق دسترسی زنان و دختران به مراقبت‌های بهداشتی، کار، آزادی فعالیت، آزادی بیان، حق تحصیل و غیره تاثیر گذاشته است.

در حال حاضر درخواست پناهندگی ۵ زن افغان در دنمارک در حال بررسی استند.

هیئت بورد پناهندگان دنمارک گفته، این افراد می‌توانند تحت قوانین جدید پناهندگی، اقامت داشته باشند. این هیئت همچنین گفته که درخواست پناهندگی ۱۰ زن افغان دیگر را که به تاریخ ۱۶ آگست سال ۲۰۲۱ صورت گرفته بود و رد شده بود را با درخواست ۳۰ پناهجوی دیگر مرد افغان که درخواست آنها نیز رد شده بود، دوباره بررسی می‌کند.

در مورد این که این افغانها چگونه وارد دنمارک شده اند معلوماتی در دست نیست.

طالبان پس از حاکمیت دوباره‌ شان در افغانستان، بیشترین محدودیت‌ها را بر زنان و دختران وضع کردند که منع تحصیل در پوهنتون‌ها و آموزش در صنف‌های بالاتر از ششم، ممنوعیت کار در اداره‌های غیردولتی و بیشتر اداره‌های دولتی و سفر بدون محرم در مسیرهای طولانی از مهم‌ترین موردهای این محدودیت‌ها اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG