لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

شورای امنیت ملل متحد: هرگونه اقدام تروریستی در هر جا و هر زمان جرم است


یکی از اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد
یکی از اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کرده که هرگونه اقدام تروریستی صرف نظر از انگیزۀ آن در هر جای، هر زمان و توسط هر کسی جرم و غیرقابل توجیه است.

اعضای این شورا در یک اعلامیۀ مطبوعاتی که به روز سه‌شنبه در مورد افغانستان نشر کرده، تروریزم را در همه اشکال و مظاهر آن یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت در افغانستان و جهان خوانده است.

اعضای شورای امنیت بر لزوم پاسخگویی عاملان، سازمان دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان اقدامات تروریستی و محاکمۀ آنها تاکید کرده اند.

آنها از همه دولت‌ها خواستند، مطابق با تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت، به طور فعال در این زمینه همکاری کنند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد تمامی حملات تروریستی در افغانستان را به شمول حملۀ انتحاری اخیر که در نزدیکی وزارت خارجۀ تحت حاکمیت طالبان در کابل رخ داد، به شدت محکوم کردند.

در این حمله که به تاریخ هفت حمل رخ داد و مسئولیت آن را گروه داعش به عهده گرفت، به گفتۀ مسئولان امنیتی طالبان، شش غیرنظامی کشته و بیش از ده تن دیگر به شمول ۳ طالب زخمی شدند.

اسد الله رحمانی ۵۳ ساله کارمند وزارت خارجه که بیست سال در آن وزارت کارکرده بود یکی از کشته شدگان این رویداد است.

وحیدجمال جبارخیل همکار آقای رحمانی می‌گوید او یگانه نان آور خانواده‌اش بود، از او همسر و یک فرزند بجا مانده است:
"بیشتر از بیست سال می‌شود که باهم شناخت داشتیم و ایشان در پست‌های بسیار زیادی در وزارت خارجه کار کرده اند، شخص بسیار حلیم و توانا و دیپلوم انجنیر بود."

کارمندان سابقه دار وزارت خارجه در میان کشته شده گان حملۀ دوشنبه اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:48 0:00

در همین حال رحمت‌‎الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی نظام پیشین جمهوریت می‌گوید، برای مبارزه با تهدیدات روز افزون تروریزم در افغانستان، به اجماع منطقه‌ای و فشار بین‌المللی بر پاکستان که به ادعا او بیشتر گروه‌های تروریستی را تمویل می‌کند، نیاز است.

آقای اندر به رادیو آزادی گفت که در کنار این طالبان روابط‌شان با برخی گروه‌های تروریستی را قطع نکرده اند:
"تهدیدات ناشی از تروریزم در افغانستان روز به روز در حال افزایش است، طالبان هنوز هم با گروه‌های تروریستی ارتباط دارند که در دوحه تعهد کرده بودند با آنان قطع روابط می‌کنند، با گروه‌ها و کسانی که از سوی جامعۀ جهانی به عنوان تروریست شناخته می‌شوند ارتباط دارند. برای مبارزه با تروریزم در افغانستان و منطقه به اجماع منطقه‌ای و افزایش فشارهای بین‌المللی بر پاکستان نیاز است."

پاکستان اما همواره ادعا‌ها در مورد تمویل و حمایت از تروریزم را رد کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان هم می‌گوید، آنان متعهد به مبارزه با تروریزم هستند و اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان بر ضد سایر کشورها استفاده شود:
"ما اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان برضد هیچ کشوری استفاده صورت بگیرد و در این مورد نیروها و امکانات کافی داریم."

این در حالیست که بیشتر کشورهای منطقه و جهان با نگرانی از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان، بر تامین ثبات و امنیت در افغانستان تأکید کرده اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در اعلامیۀ اخیرش در مورد افغانستان نیز بر لزوم مبارزۀ همه کشورها مطابق با منشور سازمان ملل متحد و سایر تعهدات تحت قوانین بین‌المللی بر علیه تهدیدات صلح و امنیت بین‌المللی ناشی از اقدامات تروریستی تاکید کرده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG