لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۵

شورای امنیت ملی امریکا از تلاش ها در جهت تصویب قانون اسکان افغان‌ها٬ حمایت می‌کند


 جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا می‌گوید، از آنچه کانگرس امریکا در زمینۀ اسکان مجدد پناهجویان افغان انجام می‌دهد استقبال می‌کنند و تا حد امکان از این تلاش ها حمایت خواهد شد.

آقای کربی به روز دوشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی در این باره گفت:

"ما مطمئناً از تلاش‌های قانونی در اینجا در مورد لایحۀ تعدیل افغان‌ حمایت می‌کنیم. من نمی‌خواهم از روند قانون‌گذاری جلوتر باشم یا در مورد آنچه رئیس جمهور امضاء می‌کند یا نمی‌‌کند صحبت کنم، اما او قویاً این احساس را دارد که ما باید به انجام هر کاری که می‌توانیم برای استقبال از متحدان مان در سرحدات خود و دیگر سرحدات ادامه دهیم تا متحدان افغان ما زندگی جدیدی را شروع کنند و ادغام و شهروندی آنها آسان‌تر شود."

این در حالیست که جری موران، یکی از سناتوران امریکا با نشر خبرنامه‌ای نوشته که روز دوشنبه ۱۷ جولای قانون تعدیل افغان (Afghan Adjustment Act) را به کانگرس معرفی کرده که بر اساس آن به پناهندگان افغان در ایالات متحده اجازه می‌دهد تا پس از بررسی تکمیلی، به دنبال اقامت قانونی دائمی باشند.

طرح قانون اسکان افغان در ایالات متحده به تازه گی بار دیگر به کانگرس سپرده شده است
طرح قانون اسکان افغان در ایالات متحده به تازه گی بار دیگر به کانگرس سپرده شده است

او افزوده که این قانون مسیری را برای شرکای افغان آنان ایجاد می‌کند تا زندگی جدیدی را آغاز کنند و در عین حال یک روند بررسی حیاتی را برای کاهش تهدیدات علیه امنیت ملی امریکا ایجاد می‌کند.

یکی از پناهجویان افغان در پاکستان: این اقدام خوبی است زیرا درپروسس کیس پناهندگی افغان‌هایی که منتظر رفتن به امریکا هستند، نیز سهولت به میان می‌آید

پیش از این کمیتۀ پناهندگی و مهاجرت ایالات متحدۀ امریکا (USCRI) به روز شنبه اعلام کرد که "قانون تعدیل افغان" مجدداً برای تصویب به هر دو مجلس کانگرس امریکا معرفی شده است.

این قانون یا لایحه سهولت‌هایی را برای افغان‌های داخل و خارج از امریکا فراهم می‌کند. این قانون زمینۀ اقامت دایمی افغان‌هایی را در امریکا فراهم خواهد کرد که با اقامت موقت در این کشور زندگی می‌کنند، تغییرات و سهولت‌هایی برای ویزه ویژۀ مهاجرتی (SIV) ایجاد می‌کند، روند بررسی درخواست و ویزا را برای افغان‌های متقاضی پناهندگی امریکا در کشورهای سوم بهبود می‌بخشد و بر اساس آن یک گروه بین‌سازمانی در مورد استراتژی اسکان مجدد متحدان افغان امریکا ایجاد خواهد شد.

محمد امین که حدود دو سال قبل در جریان روندن تخلیه به امریکا رفته به رادیو آزادی گفت، انتظار دارد تا هرچه زودتر در مورد مسأله اقامت دایمی افغان‌ها در امریکا فیصله صورت بگیرد:

"ما افغان‌ها با یک حالت گنگ روبه‌رو هستیم، از دولت امریکا خواست ما این است که به این حالت گنگ پناهجویان افغان در اینجا نقطه پایان بگذارد و هرچه زودتر برای آنها اسناد قانونی اقامت بدهد تا آنها بتوانند زندگی شان در امریکا را به گونۀ مطمین آغاز کنند."

تعدادی از پناهجویان افغان که در پاکستان زنده گی می کنند و منتظر بررسی کیس های مهاجرتی شان به ایالات متحده و سایر کشور ها اند
تعدادی از پناهجویان افغان که در پاکستان زنده گی می کنند و منتظر بررسی کیس های مهاجرتی شان به ایالات متحده و سایر کشور ها اند

همچنان میرویس زازی که در پاکستان منتظر بررسی پرونده مهاجرت‌اش به امریکا است، با ابراز امیدواری در این مورد چنین می‌گوید:

"هرگاه چنین اقدامی صورت بگیرد نه تنها افغان‌هایی که در امریکا هستند به آرامش دایمی دست می‌یابند، بلکه درپروسس کیس پناهندگی افغان‌هایی که منتظر رفتن به امریکا هستند، نیز سهولت به میان می‌آید."

پس از سقوط نظام پیشین جمهوریت و روی کار آمدن حکومت طالبان، ایالات متحدۀ امریکا هزاران افغان را در روند تخلیه از افغانستان خارج کرده و یا واجد شرایط پناهندگی این کشور دانسته است.

بر اساس آماری که کمیتۀ مهاجرت و پناهندگی امریکا ارائه کرده، حدود ۷۰ هزار افغان که در روند تخلیه به امریکا منتقل شدند، بر اساس ویزۀ آزادی مشروط (پرول) در این کشور زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG