لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

آیا ماموریت ریچارد بنیت گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان تمدید خواهد شد؟


سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد٬ در آستانۀ ۵۴ مین اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد درجنیوا برضرورت تمدید ماموریت ریچارد بنیت گزارشگر خاص سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان٬ تاکید کرد.

نصیراحمد اندیشه درپیام خود به رادیو آزادی خواسته های را که در اجلاس این شورا مطرح خواهد کرد چنین توضیح داد:

" ماموریت گزارشگر ویژۀ افغانستان باید تمدید وتقویت شود. یک میکانیزم مستقل حسابدهی باید از طرف شورای حقوق بشر ملل متحد ایجاد شود وهمچنان پیشنهاداتی را که در گزارش ماه جون گزارشگر ویژه و گروپ کاری منع تبعیض علیه زن ها نشر شده بود ، باید این پیشنهادات جدی تعقیب شود ، بحث جندر اپارتاید در این گزارش مطرح شده ، باید که به صورت جدیش تعقیب شود."

قابل یاد آوریست که آقای اندیشه از زمان نظام جمهوری مخلوع ، مسئول نمایندگی افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد است.

نصیر احمد اندیشه مسوول نماینده گی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل
نصیر احمد اندیشه مسوول نماینده گی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل

انتظارمیرود ریچارد بنیت گزارشگر خاص ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان گزارش سالانه خود را دراین اجلاس تقدیم کند.

در نسخۀ مقدماتی این گزارش که ازسوی شورای حقوق بشر ملل متحد نشر شده ، وضعیت حقوق بشر خصوصا محدودیت های روز افزون طالبان بر زنان و دختران قابل نگرانی عمیق خوانده شده است.

در فشردۀ این گزارش ، محدودیت های وسیع طالبان برآموزش و کار زنان و دختران، مشکلات گسترده در نظام قضایی و نبود اداره های ذیصلاح پیگیری قضایای حقوق بشر از عوامل عمده بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در افغانستان شناسایی شده است.

ریچارد بنیت در گزارش خود به طالبان ، زمامداران فعلی افغانستان توصیه می کند که تراژیدی ناشی از نقض حقوق بشر را خاتمه دهند و افغانستان را در مسیر رعایت اصول و قوانین بین المللی قرار دهند.

حکومت طالبان در آستانۀ این اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد دربارۀ این گزارش ریچارد بینیت کدام تبصره یی نکرده است اما گزارش های قبلی سازمان های حقوق بشر دربارۀ افغانستان را دور از واقعیت خوانده٬ رد کرده است.

طالبان ادعا می کنند که زیرحاکمیت آنها٬ همه حقوق رعایت شده و به کسی ظلم روا نمی شود.

در این میان سازمان دیدبان حقوق بشر می گوید که طالبان در دوسال حاکمیت خود با منع زنان ودختران از کار وآموزش حقوق بشر را به گونه آشکار نقض کرده اند.

این سازمان دراعلامیه روز دوشنبه خود که در آستانۀ ۵۴ مین اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد نشر کرد از این سازمان خواست که دربارۀ بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان بخصوص اعاده حقوق زنان و دختران گام های ضروری و به موقع بردارد.

طالبان محدودیت های فراوانی بر زنان در افغانستان وضع کرده اند و زنان معترض می خواهند تا این محدودیت ها رفع شود
طالبان محدودیت های فراوانی بر زنان در افغانستان وضع کرده اند و زنان معترض می خواهند تا این محدودیت ها رفع شود

سازمان دیدبان حقوق بشر می گوید که برخی اقدامات طالبان آزار و اذیت و جنایت ضد بشریت تلقی می شود.

سازمان دیدبان حقوق بشرهم توصیه می کند که شورای حقوق بشر ملل متحد باید ماموریت گزارشگر خاص حقوق بشر برای افغانستان را تمدید کند.

این سازمان می افزاید که شورای حقوق بشر ملل متحد باید با ایجاد یک میکانیزم مستقل وبی طرفانه روند حسابدهی و بررسی همه جنایت های بین المللی راتسریع بخشد.

طالبان با برگشت به قدرت درتابستان سال ۲۰۲۱ دختران بالاتر از صنف ششم را ازادامه آموزش منع کردند و در اواخر سال ۲۰۲۲ درهای پوهنتون ها را نیز به روی دختران و زنان بستند و زنان را از کار در موسسات غیر دولتی داخلی و خارجی به شمول نهاد های سازمان ملل٬ تا امر ثانی منع کردند.

XS
SM
MD
LG