لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

مقام‌های ارشد امریکا و ملل متحد در مورد وضعیت بشری افغانستان گفتگو کردند


شماری از زنان بی بضاعت در انتظار دریافت کمک در کابل. عکس از آرشیف
شماری از زنان بی بضاعت در انتظار دریافت کمک در کابل. عکس از آرشیف

در میان موج نگرانی‌ها از افزایش فقر و بی‌کاری در افغانستان و کاهش کمک‌های بشری بین‌المللی به این کشور، توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در مورد وضعیت بشری در افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

آقای وست روز پنجشنبه در صفحه اکس‌اش با سپاس‌گزاری از شرکای تطبیق کننده ازین‌که کمک‌ها را در تطابق با اصول جهانی ارائه می‌کنند، افزوده که ایالات متحده همچنان بزرگترین کمک کننده کمک‌های بشردوستانه برای رفع نیازمندی‌های حیاتی افغان‌ها است.

بر اساس معلومات اداره سرمفتش خاص ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، این کشور پس از حاکمیت دوباره طالبان در دو سال گذشته بیش از ۲.۳۵ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است.

توماس وست و مارتین گریفیتس در حالی در مورد وضعیت بشری در افغانستان گفت‌وگو می‌کنند که به تازگی بانک انکشاف آسیایی و اتحادیه اروپا نزدیک به ۵۵۰ میلیون دالر را به مردم افغانستان اعلام کردند.

بانک انکشاف آسیایی روز چهارشنبه در خبرنامۀ گفته که کمک تازۀ ۴۰۰ میلیون دالری را برای مددرسانی به افغان‌های آسیب‌پذیر به ویژه زنان و دختران اختصاص می‌دهد.

اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه برای حمایت از نیازمندان در افغانستان به ویژه زنان و دختران، کمک نزدیک به ۱۵۰ میلیون دالری به افغانستان را اعلام کرده است.

انا پیسونیرو یک سخنگوی کمیسیون اروپا به رادیو آزادی می‌گوید که این کمک در بخش‌های آموزشی، صحت، زراعت و تقویت ظرفیت اقتصادی زنان افغان مصرف خواهد شد.

هرچند همواره گزارش‌های از دسترسی حکومت طالبان به کمک‌های بشری بین‌المللی نشر شده، اما بانک انکشاف آسیایی و اتحادیه اروپا تأکید کرده که کمک‌های تازه اعلام شده‌اش در اختیار ادارات سازمان ملل متحد قرار داده شده و به طالبان داده نمی‌شود. ایالات متحده امریکا نیز همواره گفته که کمک‌های بشری این کشور برای مردم افغانستان است و به طالبان داده نمی‌شود.

طاهره: هیچ‌گاه کمک برای ما نرسیده و بسیار ناامید شدیم.

این کمک‌ها در حالی به افراد نیازمند در افغانستان اعلام می‌شود که برخی از خانواده‌های نیازمند افغان شکایت دارند که تا حال هیچ نوع کمک را بدست نیاورده اند.

طاهره یکی از این نیازمندان در مورد به رادیو آزادی می‌گوید: "در حال حاضر اقتصاد ما بسیار خراب است، قرضدار هستیم، خودم آموزگار مدرسه هستم، یک هزار معاش دارم که با خانواده کمک کرده نمی‌توانم، چندین بار ما نام خود را برای گرفتن کمک ثبت کردیم، اما هیچ‌گاه کمک برای ما نرسیده و بسیار ناامید شدیم."

نازدانه یک بانوی کهن‌سال نیز شکایت مشابهی دارد و می‌گوید فرزندانش کار درست پیدا نمی‌کنند تا مصارف خانه را تأمین کنند: "سازمان ملل که کمک می‌کند مراجع بالا می‌خورند، وقتی‌که سازمان ملل کمک می‌کند ما هیچ نمی‌بینیم که کی می‌دهد و کی می‌گیرد، به ما هیچ تا حال کمک نشده است."

این کمک‌های تازه از سوی بانک انکشاف آسیایی و اتحادیه اروپا در حالی به افغانستان اعلام می‌شود که به تازگی سندی مک‌کین مدیر اجرائی برنامه جهانی غذا از نبود بودجه کافی برای کمک به نیازمندان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و هشدار داده بود که اگر حمایت نشود ممکن فعالیت این نهاد در افغانستان متوقف شود.

به اساس معلومات دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا)، در حال حاضر ۲۹،۲ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG