لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۳ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

یک مقام اتحادیه اروپا خواستار رهایی مطیع الله ویسا، ندا پروانی و ژولیا پارسی شد


توماس نیکلسون، نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان
توماس نیکلسون، نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان

توماس نیکلسون، نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان به کمپاین آزاد کردن مطیع‌الله ویسا، رئیس انجمن قلم و فعال حق آموزش و ندا پروانی و ژولیا پارسی از زنان معترض پیوست.

نیکلسون در حساب ایکس خود خواستار رهایی افراد یاد شده شد.

او نوشته که بازداشت خودسرانۀ افغانانی که از حقوق خود و دیگران دفاع می‌کنند، غیر قانونی است.

نیکسون افزوده که طالبان با این کارشان همچنین اعتماد لازم برای ایجاد مشروعیت داخلی و گفت‌وگوهای سازنده را تضعیف می‌کنند.

در همین حال نبیلا مصرعلی، سخنگوی اتحادیۀ اروپا در حساب ایکس خود خواستار رهایی فوری مطیع‌‎الله ویسا، ژولیا پارسی، ندا پروانی و اعضای بازداشت شدۀ خانواده‌های آنان شد.

مطیع الله ویسا حدود ۶ ماه است که در بند طالبان است.

حکومت طالبان در هفته‌های اخیر ندا پروانی، شوهر و فرزند ۴ ساله‌اش و ژولیا پارسی و پسر کلانش را بازداشت کردند.

خانوادۀ مطیع الله ویسا و ژولیا پارسی حاضر به گفت‌و‌گو با ما نشدند.

اما خانوادۀ ویسا چند روز پیش به رادیو آزادی گفته بود که پروندۀ او به محکمۀ حکومت طالبان فرستاده شده است.

مرضیه حفیظی، یک تن از اعضای انجمن راه قلم به رادیو آزادی گفت، پروندۀ مطیع‌الله ویسا بدون وکیل مدافع به محکمۀ حکومت طالبان راجع شده است:
"مورد آخری‌اش همو بود که قضیه‌شان بدون وکیل به محکمه راجع شده و قرار است محکمه‌اش صورت بگیرد، اینکه چه زمانی تا هنوز معلوم نیست دقیق."

یک تن از نزدیکان ژولیا پارسی هم که نخواست از او در گزارش نام ببریم، به رادیو آزادی می‌گوید، تا هنوز از محل نگهداری ژولیا پارسی و پسر کلانش اطلاعی به آنان داده نشده است.

او گفت:
"صبح روز چهارشنبه خانم پارسی و پسرشان از سوی طالبان بازداشت شدند، بعد بازداشت شدن‌شان خیلی تلاش کردیم که بدانیم در کدام ارگان بسر می‌برند، ولی متاسفانه از سرنوشت‌شان خبری نیست و متاسفانه که وضع صحی خانم پارسی هم خوب نبود و ما خیلی نگران وضعیت‌شان هستیم."

در همین حال شبکۀ مشارکت سیاسی زنان افغانستان با صدور قطعنامه‌ای از ادامۀ روند بازداشت‌های غیرقانونی و خودسرانۀ طالبان نگرانی کرده است.

ترنم سعیدی، مسئول این شبکه به رادیو آزادی گفت:
"این بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی نشان از نقض حقوق بشر و آزادی بیان است و باید به شدت محکوم شوند. ایجاد وحشت و رعب در جامعه باعث ضعف و ترس در مردم می‌شود و می‌تواند منجر به سکوت و عدم توانایی برای مقابله با این نقض حقوق بشر شود."

شبکۀ مشارکت سیاسی زنان افغانستان در اعلامیه‌اش خواستار رهایی هر چه زودتر ژولیا پارسی، ندا پروانی و همراهان‌شان، مرتضی بهبودی، مطیع الله ویسا و رسول پارسی شده است.

خلیل همراز، سخنگوی ادارۀ استخبارات حکومت طالبان و ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداند.

حکومت طالبان پس از حاکمیت دوباره در افغانستان به بازداشت و نقض حقوق بشری شمار زیادی از فعالان حقوق بشر، زنان معترض، خبرنگاران، فعالان مدنی و فعالان دیگر بخش‌ها شده است.

برخی از این افراد بازداشت شده، دوباره رها شدند و شمار دیگر تا هنوز همانند مطیع‌الله ویسا، رسول پارسی، مرتضی بهبودی، ندا پروانی، شوهر و فرزند ۴ساله‌اش و ژولیا پارسی و پسر کلانش در بند حکومت طالبان اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG