لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

باشنده گان فراه: نوجوانان ما به سبب بیکاری به صف معتادان میپیوندند


تعدادی از افراد معتاد در ولایت فراه
تعدادی از افراد معتاد در ولایت فراه

افراد معتاد که در غرب افغانستان تداوی شده بودند٬ به دلیل نبود فرصت کار دوباره به مواد مخدر معتاد شده و اکثریت آنان به افزایش بیش از حد مواد مخدر یا (اوردوز) رو آورده اند.

اکثریت معتادان در جادههای شهر فراه بیمارانی اند که از دو تا هشت بار در مراکز ترک اعتیاد بستری شده اند و آخرین بار نیز مواد مخدر را در زندان طالبان ترک کرده بودند، اما به گفته آنان حال بار دیگر به مواد مخدر معتاد شده اند.

گوشه یی از مرکز شهر فراه در زمستان سال گذشته وقتی حکومت طالبان دهها معتاد را برای قطع دسترسی آنان به مواد مخدر به زندان برد، به محل عاری از معتادان مبدل شده بود، اما در ماههای اخیر تجمع معتادان در آن دو برابر شده است.

اکثریت این معتادان کسانی اند که از دو تا هشت بار تداوی شده اند و یک بار هم در زندان طالبان قرار گرفته اند، اما حال بار دیگر به استفاده از مواد مخدر رو آورده اند.

تعداد زیادی از این معتادان دلیل اعتیاد مجدد شان را بیکاری و نبود سرگرمی عنوان میکنند.

تجمع تعدادی از افراد معتاد در گوشه یی از شهر فراه
تجمع تعدادی از افراد معتاد در گوشه یی از شهر فراه

ولی جان، یکی از این معتادان ادعا میکند که بیکاری سبب شد تا وی معتاد شود و با وجود چند بار ترک مواد مخدر، هم حکومت قبلی و هم حکومت طالبان نتوانست برای وی زمینه کار را فراهم کنند:

" در افغانستان شغل و کاریگری نیست، اگر جوانان هم به مواد مخدر معتاد میشوند علت آن بیکاری است و بزرگ سالان کسی در ایران و کسی هم از دست همین بیکاری معتاد شده اند. من خودم پنج – شش بار در کلینیک بستر شده ام و به محبس هم رفته ام و مواد را ترک کرده ام، وقتی پس بیرون شدیم به دلیل نبود کار و شغل دوباره به این عمل رو آوردیم. "

مسوولان صحی در غرب افغانستان میگویند، اکثریت معتادانی که پس از چند بار تداوی و یک بار زندانی شدن توسط حکومت طالبان بار دیگر به مواد مخدر رو آورده اند، حال دچار اوردوز و یا استفاده بیش از حد از مواد مخدر شده اند.

ما در یکی از تجمع های معتادان در شهر فراه با جوانی بنام نور احمد صحبت کردیم.

نور احمد که چهار سال شده معتاد است، انتظار دارد که حکومت طالبان زمینه تداوی را برایش فراهم کند و برای رهایی همیشگی از مشکل اعتیاد، وی را شامل کار سازد:

" ما از دولت اسلامی توقع داریم که ما را تداوی کند و پس از تداوی زمینه کار را برای ما فراهم کند، اگر مشغول نباشیم دوباره دچار همین کار میشویم، اگر مشغول باشیم دنبال این کار نمی رویم."

باشنده گان ولایت فراه میگویند، هرچند از منع کشت کوکنار و تولید مواد مخدر از سوی حکومت طالبان بیش از یک سال گذشته، اما هنوز نیز دسترسی به مواد مخدر در این ولایت خیلی آسان است.

یکی از محلات معروف که معتادان در فراه آنجا تجمع می کنند
یکی از محلات معروف که معتادان در فراه آنجا تجمع می کنند

امید، باشنده شهر فراه به رادیو آزادی گفت که حضور گسترده معتادان در سطح شهر و دسترسی آسان به مواد مخدر سبب شده که در این اواخر تعداد زیادی از نوجوانان به جمع معتادان کلان سال بپیوندند:

" شغل نیست و زمینه کار کمتر فراهم است و جوانان از این حالت در انزوا قرار می گیرند. همین مشکلات و چالش ها باعث میشود که بیشتر جوانان به اعتیاد روی بیاورند. از دولت خواهش میکنم که زمینه کار را برای جوانان فراهم کند."

از میان شش مرکز تداوی معتادان که در گذشته در نظام جمهوریت در ولایت فراه فعالیت داشت، حال تنها دو مرکز، یکی مرکز هشتاد بستر مردان و یک کلینیک متوسط برای تداوی زنان و اطفال معتاد فعال است.

در گذشته اکثریت مراکز ترک اعتیاد از سوی اداره مبارزه با مواد مخدر و تنفیذ قانون ایالات متحده تمویل می شد، اما در سال ۲۰۲۱ این کمکها کاهش یافت و به تازه گی نماینده گان امریکا با مقامهای حکومت طالبان در رابطه به از سرگیری کمک با این مراکز صحبت کرده اند.

گزارش: حفیظ الله نورزاد

XS
SM
MD
LG