لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

محرومیت‌های زنان از حقوق‌شان در افغانستان یکی از بحث‌های نشست فارمت دوحه


دوحه پایتخت قطر- عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد.
دوحه پایتخت قطر- عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد.

دوحه، پایتخت قطر به روزهای یک‌شنبه و دوشنبه میزبان نشست بین‌المللی فارمت دوحه است که موضوعات مهم جهان در آن به بحث گرفته می‌شود.

بر اساس آجندای نشست فارمت دوحه، در دو بخش این نشست موضوع مشکلات زنان در افغانستان به بحث گرفته خواهد شد:
"آموزش برای او (زن)، پیشرفت برای همه" بخشی از نشست فارمت دوحه است که به منظور بحث روی آموزش زنان در افغانستان از سوی مرکز مطالعات بحران و بشردوستانۀ قطر سازماندهی شده است.

بحث دیگر این نشست زیر نام "زنان افغان منبع ثبات افغانستان" به موضوع نقش زنان افغانستان در ثبات و توسعۀ این کشور اختصاص یافته است.

حکومت طالبان تا کنون در مورد برگزاری این نشست واکنشی نشان نداده اما پیش از این گفته که نیاز است تا در نشست‌هایی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود از نماینده‌های حکومت آنان دعوت شود.

اما شماری از دختران محروم از آموزش در افغانستان چه توقعات از برگزاری این نشست دارند.

زینت مومند، دانشجو و زلفا محمد، دانش‌آموز محروم از آموزش در مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:
"وقتی که طالبان آمدند و تمام دروازه‌های مکتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران بسته کردند تمام امیدهای ما از بین رفت حالا که نشست در قطر برگزار می‌شود به این امید هستیم که جلسه‌ای باشد که به نفع دختران افغان تمام شود و تصمیمی بگیرند تا دوباره دروازه‌های مکتب و پوهنتون بروی دختران بازشود."

"از زمانی که طالبان در افغانستان حاکم شده اند، سطح دانش و تعلیم دختران عقبگرد داشته و آنها دیگر توان ادامه دادن به این شکل را ندارند، واقعاً این ضربۀ بزرگ را این قشر آسیب پذیر و کسانی که هزینه تعلیم و تحصیل را در بیرون از کشور ندارند، دیده اند."

مرکز مطالعات بحران و بشردوستانۀ قطر روز شنبه هم میزبان یک ورکشاپ (کارگاه) زیر نام "کنفرانس بین‌المللی آموزش زنان افغان" با اشتراک شماری از کارشناسان ارشد، سیاستمداران افغان و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در دوحه، پایتخت قطر بود.

این مرکز در اعلامیه‌ای گفته که این افراد گرد هم آمده اند تا ممنوعیت‌ها بر دسترسی دختران افغان به آموزش فراگیر را حل کنند.

قرار است یافته‌های این ورکشاپ در بخشی از نشست فارمت دوحه ارائه شود.

اعلامیه افزوده که در نشست روز یکشنبه توصیه‌هایی به ‌منظور برقراری مجدد آموزش رسمی فراگیر، مبتنی بر آموزش موفق جامعه‌محور، اجرای راه‌حل‌های دیجیتالی، و همسویی منابع مالی لازم از طریق مشارکت جهانی پیشنهاد خواهد شد.

مرکز مطالعات بحران و بشردوستانۀ قطرکه یک مرکز مستقل تحقیقی در دوحه است گفته که پیوسته تلاش می‌کند تا دسترسی دختران و زنان افغان به آموزش را از طریق حمایت، میانجیگری و همکاری، به ویژه با وزارت‌های امور خارجه چندین کشور افزایش دهد.

وزارت خارجه قطرهم با نشر اعلامیه‌ای به نقل از یوسف بن سلطان لارم، مدیر بخش آسیایی این وزارت گفته که او در ورکشاپ روز شنبه گفته که قطر بر اهمیت حقوق زنان افغان برای آموزش تأکید می‌کند.

در ادامه به نقل از او آمده که این موضوع تنها به برابری مربوط نمی‌شود بلکه آموزش گامی حیاتی در جهت حفظ حقوق اساسی و حیثیت آنان است.

آرشیف - زنان معترض در کابل
آرشیف - زنان معترض در کابل

در اعلامیه وزارت خارجۀ قطرهمچنان آمده که جاتمیکو پراستیو، مدیر امور آسیای جنوبی و مرکزی وزارت خارجه اندونزیا روی نیاز به دستیابی به راه‌حل‌های واقعی و ملموس و حمایت تزلزل ناپذیر بین‌المللی از آموزش فراگیر تأکید کرده و اجرای سیاست‌ها را به هدف حمایت از حقوق زنان و دختران برای آموزش ضروری خوانده است.

گفتنیست که در بیش از دو سال حاکمیت طالبان در افغانستان در کنار دیگر محدودیت‌ها بر زنان، دختران بالاتر از صنف ششم اجازۀ رفتن به مکتب را ندارند و از یک سال به اینسو از رفتن به پوهنتون‌ها نیز منع شده اند.

اما حکومت طالبان همواره مدعی شده حقوق زنان در افغانستان در چهارچوب شریعت اسلام تأمین است. ادعایی که ظاهراً برای زنان افغان، جامعۀ جهانی، سازمان‌های حقوق بشری و بیشتر کشورهای اسلامی قابل قبول نیست.

XS
SM
MD
LG