لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۷ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

نگرانی های اردوی پاکستان؛ « تروریستان از افغانستان به داخل پاکستان نفوذ می‌کنند»


نیرو های پاکستانی در یک پوسته نزدیک به مرز افغانستان
نیرو های پاکستانی در یک پوسته نزدیک به مرز افغانستان

اردوی پاکستان بار دیگر ادعا کرده که رویداد های تروریستی در حال افزایش در آن کشور، از افغانستان سازماندهی می شود.

ادارۀ رسانه های اردوی پاکستان در اعلامیه ای که به روز چهارشنبه(۲۲ می) در ویبسایت خود منتشر کرده، گفته که تروریستان از سرحدات مشترک افغانستان و پاکستان عبور کرده، نیروهای امنیتی و افراد ملکی را در پاکستان هدف حملات قرار میدهند.

اعلامیه می افزاید که نیروهای امنیتی پاکستان بر اساس اطلاعات استخباراتی، در یک ماه گذشته ۲۹ جنگجوی افراطی را در ایالت بلوچستان و سایر مناطق در امتداد سرحدات افغانستان و پاکستان کشته اند.

به گفته اردوی پاکستان، در این عملیات که در ۲۱ اپریل در منطقه ژوب آغاز شده و هنوز ادامه دارد، یک افسر اردو نیز کشته شده است.

جریان عملیات نیروهای پاکستانی در برابر شبه نظامیان در نزدیکی مرز با افغانستان
جریان عملیات نیروهای پاکستانی در برابر شبه نظامیان در نزدیکی مرز با افغانستان

براساس اعلامیه، اسلام آباد بار دیگر از طالبان حاکم در افغانستان خواسته تا امنیت سرحدات مشترک را تامین کنند و گفته منتظر است تا حکومت طالبان به مسئولیت های عمل کرده، اجازه ندهد که تروریستان با استفاده از قلمرو افغانستان برای حملات وارد خاک پاکستان شوند.

حکومت طالبان، تا تهیۀ این گزارش در مورد چیزی نگفته، اما قبلاً همچو ادعاها را به شدت رد کرده، گفته که به هیچ کس اجازه حمله بر کشورهای همسایه افغانستان و فراتر از آن را نخواهد داد.

طالبان همواره ادعا های پاکستان را رد کرده و آن را ضعف نیروهای امنیتی آن کشور می دانند

مقامات طالبان همچنین گفته اند که آنها اسلام آباد را به خاطر کوتاهی در تقویت امنیت، سرزنش نمی کند.

اسلام آباد طالبان افغان را به پناه دادن به رهبران و اعضای تحریک طالبان پاکستان(TTP) متهم می کند، گروهی که مسئولیت بسیاری از حملات مرگبار در پاکستان را بر عهده گرفته است.

بر اساس گزارش جدیدی که روز سه شنبه توسط یک مرکز تحقیقاتی به نام امنیت امریکای جدید در واشنگتن منتشر شد، از تسلط طالبان بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، به گروه های تروریستی فرصت فعالیت داده شده است.

به گفتۀ این مرکز، تحریک طالبان پاکستان و سایر گروههای افراطی منطقه ای در افغانستان فعال هستند و با محدودیتهای کمی از سوی طالبان که از نظر ایده لوژیک به آنها نزدیک اند، مواجه هستند.

مرکز تحقیقاتی امنیت امریکای جدید، ضمن هشدار در مورد تهدیدات تروریستی احتمالی از افغانستان، به شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش اشاره کرده، گفته که نگرانی اصلی جامعه جهانی این گروه است که مسئول بسیاری از حملات مرگبار در دوران حکومت طالبان بوده است.

شفیق همدرد کارشناس سیاسی افغان می گوید، آنچه که امروز در پاکستان می گذرد، نتیجۀ سیاست های چهل سال اخیر اسلام آباد، در قبال افغانستان و منطقه است:

"یکی از ارکان اساسی استخبارات و اردوی پاکستان در چهل سال گذشته، حمایت از تروریزم بوده است. پس بسیار جالب است که امروز نظامیان پاکستان، کشوری که قربانی پالیسی ها و توطئه های آنها بوده را متهم می کنند که گویا از آنطرف، تروریزم به پاکستان صادر می شود. من فکر می کنم هر آنچه که امروز پاکستان با آن دست به گریبان است، نتیجۀ پالیسی ها و ستراتیژی های شوم خود آن کشور و نظامیان آن، در قبال منطقه به ویژه در مورد افغانستان است."

شفیق همدرد کارشناس سیاسی افغان
شفیق همدرد کارشناس سیاسی افغان

سرحدات مشترک پاکستان و افغانستان اخیرا شاهد درگیری های بین دو کشور بوده و تا روز سه شنبه هفته جاری گزارش هایی از درگیری بین نیروهای سرحدی پاکستان و طالبان در ولسوالی های ځاځي آریوب، دندپتان و ځاځي میدان پکتیا در نزدیک خط دیورند گزارش شده است.

هر چند به وساطت سران قبایل دو طرف آتش بس شد، ولی تا هنوز هم دروازۀ مهم سرحدی"خرلاچی" همچنان بسته است.

حاجی روف یکی از مقامات اتحادیۀ تجار پاکستان به خبرگزاری آنادولو ترکیه گفته که با وصف توافق آتش بس، این دروازه سرحدی همچنان بسته است و حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ لاری مملو از مواد در دو طرف سرحد گیر مانده اند.

به گفته حاجی روف، به دلیل بسته شدن دروازۀ مهم سرحدی"خرلاچی"، تجار دو کشور میلیون ها روپیه خسارت دیده اند.

تنها دروازۀ سرحدی"خرلاچی" نیست که به دلیل تنش ها بین اسلام آباد و کابل بسته می شود، پیش از این بارها دیده شده که با تنش های تازه در روابط افغانستان و پاکستان، دروازه های مهم سرحدی از جمله تورخم و سپین بولدک بسته شده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG