لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

جنگ در غزه و افزایش نیاز های بشری؛ سازمان‌های امداد رسان خواهان ارسال کمک‌های بیشتر اند


جریان توزیع کمک های بشری به باشده‌گان غزه
جریان توزیع کمک های بشری به باشده‌گان غزه

ریچارد پپرکورن، نماینده سازمان صحی جهان در نوار غزه به روز جمعه ( اول سرطان) گفت که توقف عملیات نظامی بر ورود بهتر کمک های بشردوستانه، تاثیری نداشته است.

جنگ در نوار غزه در هفتم اکتوبر سال ۲۰۲۳ پس از آن آغاز شد که جنگجویان گروه حماس، به طور غیرمنتظره بر برخی از نقاط اسرائیل حمله کردند.

ایالات متحدهٔ امریکا و اتحادیه اروپا حماس را یک سازمان تروریستی میدانند.

در نتیجه این حمله‌ای جنگجویان حماس، به گفتهٔ مقام های اسرائیلی، ۱۲۰۰ تن کشته شدند و حدود ۲۵۰ اسرائیلی نیز توسط افراد حماس به گروگان گرفته شدند. در واکنش به حمله حماس، اردوی اسرائیل عملیات را آغاز کرد که تا کنون دوام دارد.

این جنگ باعث وخامت وضعیت بشری در غزه و رفح شده و سازمان ملل بار ها از بد تر شدن وضعیت بشری به ویژه گسترش قحطی هشدار داده است.

شهر غزه زیر بمباران نیروهای اسرائیلی
شهر غزه زیر بمباران نیروهای اسرائیلی

همزمان، سازمان داکتران بدون مرز(MSF) در اعلامیه ای هشدار داده که در صورت عدم تامین تجهیزات صحی در روز های آینده، ممکن است برخی از خدمات صحی خود را در غزه محدود کند.

به روز های شنبه و یکشنبه گذشته، اردو اسرائیل از توقف روزانه عملیات نظامی خود در یکی از سرک های کلیدی در جنوب غزه به منظور ایجاد سهولت در رساندن کمک های بشردوستانه خبر داد.

چند روز پس از این اعلام، یک سخنگوی سازمان ملل گفت که هنوز نمیتواند، بگوید که کمکهای بشردوستانه بیشتر به نیازمندان رسیده است.

سازمان صحی جهان در ۱۷ می گفت که تنها ۷۵۰ نفر در رفح باقی مانده اند.

۶۰ تا ۷۵ هزار نفر دیگر در المواسی در منطقه جنوبی نوار غزه به سر می برند و بسیاری از فلسطینی ها پس از آغاز درگیری ها در شهر جنوبی رفح به المواسی پناه بردند.

سازمان داکتران بدون مرز و سازمان صحی جهان خواستار بازگشایی دروازه مرزی رفح بین غزه و مصر به منظور تسهیل کمک های بشردوستانه ، شده اند.

سازمان صحی جهان می گوید که در حال حاضر تنها ۱۷ شفاخانه از جمع ۳۶ در غزه به صورت محدود فعالیت می کنند.

XS
SM
MD
LG