امریکا طیارات بم‌افگن و شکاری را تا ۲۰۲۲ به قوای هوایی افغان کمک می‌کند

وزارت دفاع افغانستان در تلاش است که بر اساس یک طرح چهار ساله نیرو‌های هوایی افغانستان را روی پای خود ایستاد کند.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع در صحبت تیلیفونی امروز به رادیو آزادی بیشتر گفت:

"طیاره‌های بمب‌افگن و شکاری، قوای رادار و قوای توپچی و دافع هوا و راکت از جمله کمک‌های اند که ایالات متحده امریکا تا سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ بر اساس پلان چهار ساله وزارت دفاع به جانب افغانستان کمک خواهد کرد."

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان هم به رادیو آزادی گفت که نیروهای ایالات متحده در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع سرگرم آموزش و مشوره‌دهی هرچه بیشتر به نیروهای هوایی افغان هستند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"ایالات متحده امریکا در زمینه‌های تخلیه، اکمال، هجوم و هدف‌گیری همیشه با ما کمک می‌کنند."

فرماندهی مرکزی نیروهای هوایی افغانستان سه بخش اصلی در کابل، کندهار و شیندند هرات را اداره می‌کند.

جنرال رادمنش به رادیو آزادی گفت که بیش از ۱۵۰ پیلوت افغان که رهبری بسیاری از مأموریت‌های انتقال، اکمال و تخلیه را به عهده دارند، عمدتاً ازین طیاره‌ها استفاده می‌کنند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"طیاره‌های «C-۱۳۰» چهار ماشینه‌های هستند که برای انتقال پرسونل زیاد اردوی ملی در محلات یا فواصل زیاد استفاده می‌شوند. در عین زمان، طیاره‌های «C-۲۰۸» که افراد کمتری را از یک جا به جای دیگر انتقال می‌دهند. طیاره‌های هلیکوپتر «می‌-۱۷» و هلیکوپترهای «MB-۵۳۰»."

در حال حاضر، به‌گفتۀ جنرال رادمنش نیروهای هوایی افغان در کنار بیش از ۱۵۰ طیاره، ۱۲ طیارۀ تهاجمی نوع سوپر توکانو هم در اختیار دارند.

مقام‌های وزارت دفاع می‌گویند، انتظار دارند که طیاره‌های بیشتر مجهز با تکنالوژی عصری از جانب ایالات متحده امریکا به دست آرند.

در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ پیلوت افغان در جمهوری چک، امارات متحدۀ عربی و ایالات متحده امریکا در حال فراگیری آموزش‌های هوایی هستند.