وزارت دفاع: عملیات هوایی سبب سرکوب بخش زیاد از تحرکات دشمن شده‌است

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، نیروهای هوایی افغان در ظرف بیش از چهار ماه سال‌جاری خورشیدی بیش از هزار عملیات نظامی کرده‌اند.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، این نیروها هر شب به هدف انتقال مواد مورد نیاز و پرسونل، رسانیدن اعاشه و مهمات، حمایت از قطعات نظامی، سرکوب مراکز سوق و اداره مخالفین، از بین بردن مراکز تولید ماین و فابریکه‌های تولید مواد مخدر بیش از صد پرواز دارد.

آقای رادمنش گفت، از تأثیر همین عملیات‌ها، نیروهای افغان توانسته اند بخشی زیاد از تحرکات دشمن را سرکوب کنند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"دست‌آوردهای ما این‌است که ما عملیات منصوری دشمن را که قبلاً اعلان کرده بودند، ناکام ساختیم و جغرافیای مقدس افغانستان را محافظت کردیم و رسالت که اردوی ملی دارد که عبارت از دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان است، ما آن را ادا کردیم."

قوای هوایی افغانستان به سبب محدودیت در امکانات هوایی با مشکلات در عملیات‌های نظامی مواجه بوده‌است.

از سوی دیگر یک شرکت امنیتی خصوصی امریکایی به نام بلک واتر تلاش‌های را به هدف سهم داشتن در عملیات‌های هوایی در افغانستان آغاز کرده‌است.

نشریه میلیتری تایمز به روز چهارشنبه گزارش داد که ایریک پرنس رئیس این شرکت پیشنهادی را به حکومت افغانستان ارائه نموده‌است که بر اساس آن با استفاده از طیاره‌های خصوصی جنگی و ترانسپورتی و با ظرفیت‌های استخباراتی‌اش با قوای افغان کمک کند.

ولی به نوشته میلیتری تایمز یک مقام عالی رتبه دفاعی افغانستان گفته‌است که جنرال جان نیکلسن از صحبت در مورد چنین قرارداد با ایریک پرنس خودداری کرده‌است.

حکومت افغانستان تأکید دارد که رهبری جنگ افغانستان باید به دست قوای افغان باشد.

از سوی دیگر تحلیلگران امور نظامی افغان فعالیت‌های قوای افغان مخصوصاً نیروهای هوایی را مؤثر می‌دانند.

جنرال حی‌گل سلیمان‌خیل یک کارشناس امور نظامی به رادیو آزادی گفت:

"قوت‌های هوایی افغانستان مؤثریت فوق‌العاده دارد و باید بیشتر تجهیز و تقویت شود."

بیل سالوین سخنگوی نیروهای بین‌المللی در افغانستان هفته گذشته به آژانس خبری پژواک گفته بود، عملیات‌های هوایی در افغانستان از سوی قوای افغان طرح، رهبری و عملی می‌شوند.