چین می‌خواهد جهت بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد میانجیگری کند

با توجه به روابط تیره میان کابل و اسلام آباد ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید که چین می‌خواهد برای بهبود این روابط میانجیگری کند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز یکشنبه «۱۲ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که صدراعظم چین در حاشیه نشست شانگهای در سوچی با رئیس اجرائیه افغانستان صحبت کرده‌است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی گفت:

"صدراعظم چین در حاشیه نشست شانگهای در سوچی در ملاقات با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه پیشنهاد کرده‌است که برای بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان آماده‌اند تا میانجیگری کنند و در این خصوص آن‌ها می‌خواهند که وزرای خارجه سه کشور با هم نشست کرده و در مورد صحبت کنند."

از هر آن اقدام استقبال می‌کنند که برای بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد کمک ‌کند.

به گفته آقای فیصل هر چند تا حال در این مورد با چین موافقه صورت نگرفته‌است اما آنان از هر آن اقدام استقبال می‌کنند که برای بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد کمک ‌کند.

گفته می‌شود که از حدود یک و نیم سال به این‌طرف روابط میان افغانستان و پاکستان خوب نیست.

عدم همکاری پاکستان در جهت مبارزه با تروریزم، فرق میان تروریزم خوب و بد، و در برخی موارد ایجاد مشکل برای مهاجرین افغان در پاکستان ادعاهای اند که حکومت افغانستان از آن به عنوان تیره شدن روابط میان دو طرف مطرح کرده‌اند.

اما اسلام آباد این گفته‌ها را رد کرده که در قسمت سرکوب تروریستان همکاری صادقانه نمی‌کند و برعکس ادعاهای را هم مطرح می‌کند که گویا تروریستان از خاک افغانستان پاکستان را ناامن ساخته‌اند.

محمد اشرف غنی به مراتب این را گفته‌است که حکومت افغانستان با پاکستان به اساس احترام متقابل خواهان روابط خوب می‌باشد اما این به پاکستان ارتباط دارد که از فرصت بوجود آمده چگونه استفاده می‌کند.

کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه با توجه به دوستی نزدیک میان چین و پاکستان می‌گوید که نقش چین در این بخش بی‌تأثیر نیست، اما صداقت پاکستان بسیار مهم است.

آرین یون یک عضو این کمیسیون در رابطه به رادیو آزادی گفت:

آرین یون عضو ولسی جرگۀ افغانستان

"میانجیگری چین زمانی مفید تمام شده و نتیجه داده می‌‎تواند که پاکستان سیاست‌اش را در قبال افغانستان تغییر بدهد، اما اگر آن‌ها باز هم به اساس سیاست کهنه پیش بروند این گونه نشست‌ها باز هم بی‌نتیجه خواهد بود."

به گفته خانم یون، هر چند پیش از این نیز تلاش‌های برای بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد صورت گرفته‌اند اما به گفته وی این نشست به‌خاطری نتیجه خواهد داشت که پاکستان نمی‌خواهد به اساس افزایش فشارهای جهانی فرصت بهبود روابط با افغانستان را از دست بدهد.

جاوید حسن زاده