روسیه: در مورد وخامت وضعیت و افزایش فعالیت داعش در افغانستان نگرانیم

وزیر خارجه روسیه می‌گوید که از حضور و نفوذ روز افزون جنگجویان گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش در افغانستان جداً نگران اند.

سرگی لاوروف دیروز سه‌شنبه در مسکو با خواجه محمد آصف همتای پاکستانی‌اش در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یافته گفت، موجودیت جنگجویان گروه داعش در مناطق شمال و شمال‌شرق افغانستان یک خطر جدی به حساب می‌رود.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت، آن‌ها در ارتباط به این تهدیدها به‌خصوص در مورد کشورهای همسایۀ افغانستان و روسیه نگرانی دارند.

به‌گفته سرگی لاوروف، در حال حاضر جنگجویان گروه داعش در افغانستان در مناطقی حضور دارند که با کشورهای آسیای میانه هم‌مرز اند.

او گفت، خطر نفوذ جنگجویان گروه داعش به این‌کشورها وجود دارد که در آن صورت رسیدن این جنگجویان از کشورهای آسیایی به روسیه مشکل نخواهد بود.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس خبری مشترک با خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان گفت:

"ما در مورد وضعیت افغانستان و چهار اطراف آن توجه خاص می‌نمائیم. ما در این‌کشور در مورد وخامت اوضاع، افزایش فعالیت‌های دهشت افگنی، تهدید ناشی از مواد مخدر که تا هنوز از بین نرفته و در مورد تقویت مواضع گروه داعش در شمال و شمال‌شرق افغانستان، نگرانی مشترک داریم."

وزرای خارجه روسیه و پاکستان در این کنفرانس خبری در مسکو هم‌چنان ادعا کردند که ناتو و حکومت افغانستان خطر ناشی از گروه داعش را که به‌گفته سرگی لاوروف شمار جنگجویان آن‌ها به هزار تن می‌رسد، کم نشان می‌دهند.

خواجه محمد آصف وزیر خارجه پاکستان

خواجه محمد آصف وزیر خارجه پاکستان در این نشست خبری گفت:

"به باور ما شمار دهشت افگنان گروه داعش در افغانستان به خصوص در شمال‌شرق این‌کشور نسبت به برخی از گروه‌های طالبان زیاد است که حکومت افغانستان و امریکا روزانه از آن یاد می‌کنند، اما این تعداد بزرگ موجودیت داعش و نفوذ روز افزون آن‌ها، از سوی کابل و واشنگتن به‌طور واقعی تصدیق نشده‌است."

در این حال وزارت دفاع افغانستان اظهارات وزیر خارجه پاکستان را شدیداً رد می‌کند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان شام دیروز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت:

"من این موضوع را کاملاً رد می‌کنم. مقام‌های پاکستانی هر روز اظهارات ضد و نقیض ارائه می‌کنند که یکی از آن‌ها هم به واقعیت برابر نیست. گروه داعش در افغانستان سرکوب شده و تضعیف گردیده‌است. در این‌جا چهار رهبر گروه داعش کشته شده‌اند."

به‌گفته جنرال دولت وزیری چند گروپ از گروه داعش در مناطق کوهستانی شینواری ننگرهار فعال بوده و هم‌چنان این گروه تحرکاتی در ولسوالی درزاب و قوش تپه جوزجان دارد، اما او افزود که آن‌ها نه در افغانستان مراکز دارند و نه کسی اجازه ایجاد مراکز را به آن‌ها می‌دهد.