شورای صلح: موفقیت روند صلح وابسته به توافق افغانستان، امریکا و طالبان است

آرشیف، عبدالحکیم مجاهد عضو هیئت اداری شورای عالی صلح افغانستان

در حالی‌که گفتگو میان زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان در قطر ادامه دارد، شورای عالی صلح می‌گوید که رسیدن به صلح در افغانستان نیازمند توافق سه طرف دخیل در این روند است.

عبدالحکیم مجاهد عضو هیئت اداری این شورا می‌گوید که در موضوع صلح توجه به دیدگاه حکومت افغانستان، امریکا و طالبان یک امر حتمی است.

آقای مجاهد روز چهارشنبه "۰۳ دلو ۱۳۹۷" در این باره به رادیو آزادی گفت:

"سه واقعیت ضمیمه‌ای در افغانستان وجود دارد، حکومت افغانستان، تحریک اسلامی طالبان و جامعه جهانی که امریکا رهبری آنرا بر عهده دارد، تا زمانی‌که در حل سیاسی قضیه افغانستان دیدگاه‌ها و خواست‌های این سه طرف در نظر گرفته نشود فکر نمی‌کنم صلحی در افغانستان بیاید که برای ملت این کشور آرامی و ثبات بیاورد."

آقای مجاهد می‌گوید که پس از توافق میان امریکا و طالبان این وجیبه گروه طالبان است که با حکومت افغانستان، گروه‌های سیاسی و اقشار دیگر در این کشور گفتگو کند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که مذاکرات میان زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و هیئت طالبان در قطر وارد سومین روزش گردید.

برخی از رسانه‌ها به نقل شماری از چهره‌های پیشین طالبان گزارش داده‌اند که بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، آزادی زندانیان طالب، بیرون ساختن نام‌های رهبری این گروه از لیست سیاه و آتش‌بس دراز مدت از مسایل اصلی بحث میان دو طرف بوده‌است.

آرشیف، بیرق گروه طالبان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز گفته که هیئت هشت نفری این گروه که ریاست آنرا شیر محمد عباس ستانکزی دارد با هیئت ۱۱ نفری امریکا به رهبری زلمی خلیل‌زاد سرم گفتگو در دوحه پایتخت قطر است.

در این حال وحید مژده از آگاهان سیاسی که روند مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان در قطر را با جدیت دنبال می‌کند، به رادیو آزادی گفت که در مذاکرات میان دو طرف نسبت به هر زمان دیگر پیشرفت‌های خوب وجود دارد.

آرشیف، وحید مژده آگاه مسایل سیاسی

​وی افزود:

"معلوم می‌شود که موفقیت گفتگوها بی‌سابقه است و تا حالا مذاکرات این‌گونه به پیش نرفته بود، امریکایی‌ها تمایل نشان داده‌اند که خواست‌های طالبان را بپذیرند و طالبان نیز پس از تکمیل این بخش، برنامه خود را برای گفتگو با حکومت افغانستان اعلان می‌کنند."

مقامات امریکایی تا حالا در مورد پیشرفت‌ها در مذاکرات جاری قطر با طالبان ابراز نظر نکرده‌اند.

از سوی هم شورای عالی صلح افغانستان روز سه‌شنبه گفت که محمد عمر داوودزی نمایندۀ خاص رئیس جمهور غنی برای اجماع منطقه‌ای صلح و رئیس دارالانشای شورای عالی صلح روز چهارشنبه به چین می‌رود.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان

ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژه روسیه برای افغانستان نیز به رسانه‌ها گفته که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در ماه آینده میلادی بار دیگر به مسکو سفر می‌کند.

مرحله چهارم گفتگو میان زلمی خلیل‌زاد و هیئت طالبان در دوحه در حالی ادامه دارد که عمران خان صدراعظم پاکستان نیز به قطر رفته و بر اساس گزارش‌ها با مقامات آن کشور در رابطه به موضوع صلح افغانستان گفتگو کرده‌است.

گزارش: نسیم شفق