لوی درستیز امریکا: خروج بی موقع از افغانستان، "اشتباه استراتژیک" خواهد بود

جنرال مارک میلی لوی درستیز و نامزد پُست کمیته لوی درستیزان امریکا

در حالی‌که از پیشرفت بنیادی در گفتگوهای نمایندگان ایالات متحده و طالبان در جهت دستیابی به یک توافق صلح در افغانستان سخن زده می‌شود، یک مقام بلند پایۀ نظامی امریکا می‌گوید که خروج بی موقع نیروهای امریکایی از افغانستان یک " اشتباه استراتژیک" خواهد بود.

جنرال مارک میلی لوی درستیز و نامزد پُست کمیته لوی درستیزان امریکا این را به روز پنج‌شنبه در نشست استماعیه کمیتۀ خدمات نظامی مجلس سنای امریکا گفت.

میلی در عین حال گفته است، باور دارد که در نهایت به جنگ در افغانستان از طریق یک راه حل مذاکره شده با طالبان، پایان داده خواهد شد.

به گفته او، در تلاش‌ها در این زمینه برخی پیشرفت‌های صورت گرفته است.

مقام‌های نظامی امریکا قبلاً گفته بودند که تهدید گروه‌های تروریستی در افغانستان هنوز وجود دارد.

در همین حال اسکات میلر فرمانده عمومی مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در افغانستان به روز پنج‌شنبه در سفر به ولایت فاریاب به خبرنگار رادیو آزادی در شهر میمنه گفت که گروه دولت اسلامی یا داعش نه تنها به افغانستان بلکه به منطقه و جهان نیز یک تهدید است.

اسکات میلر فرمانده عمومی مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در افغانستان

وی افزود: "داعش یک تهدید به جهان است و یقیناً که یک تهدید به منطقه است. ما در مورد داعش بسیار نگرانیم و به همین خاطر با نیروهای امنیتی افغان، اقداماتی را بر ضد داعش انجام می‌دهیم."

ایالات متحدۀ امریکا اکنون حدود ۱۴ هزار سرباز در افغانستان دارد.

طالبان پیوسته روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تأکید ورزیده‌اند.

موضوع خروج این نیروها یکی از مسایلی اند که نمایندگان طالبان و امریکا تا حال روی آن چند بار گفتگو کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان هفتمین دَور گفتگوهای صلح در قطر را تاکنون "مؤثرترین" توصیف کرده‌‌است.

خلیل‌زاد گفته است، در مورد هر چهار بخش توافق‌نامۀ صلح به "پیشرفت بنیادی" دست یافته اند:"تضمین‌های مبارزه با تروریزم، خروج نیرو، اشتراک در گفتگوهای بین‌افغان‌ها و مذاکرات و آتش‌بس همیشگی و فراگیر."

طالبان مسلح نیز گفته اند که در مذاکرات نمایندگان این گروه با هیئت امریکا، پیشرفت‌های صورت گرفته‌است.

مایک پامپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا ماه گذشته میلادیدر سفر به کابل ابراز امیدواری کرد که پیش از اول ماه سپتمبر یک توافق صلح در جهت پایان جنگ در افغانستان به دست آید.