سروی: از میان هر ده افغان ۹ تن آنها از وضعیت خود رنج می‌برند

مرد کهن سال که در اثر یک انفجار در کابل زخم برداشته است. August 7, 2019

موسسه گالپ (Gallup) که نظر سنجی‌ها را در سرتاسر جهان انجام می‌دهد، در یک سروی تازه نوشته است، از میان هر ده تن از شهروندان افغانستان، نُه تن آنها از وضعیت خود رنج می‌برند.

بر اساس سروی که این موسسه در مورد وضعیت زندگی در جهان انجام داده است، افغانستان یگانه کشوری است که مردم آن خیلی از وضعیت خود رنج می‌برند.

برای افغانستان از ده امتیاز، دو اعشاریه هفت داده شده که به نوشته گالپ، بدترین وضعیت ناامیدی را نشان می‌دهد.

موسسه گالپ با شماری از شهروندان افغانستان که عمر بیشتر آن‌ها کمتر از سی و پنج سال است، گفت‌وگو کرده و آنها گفته اند، امروز برای شان بد تر از دیروز است.

در ادامه آمده که افغان‌ها برای دومین سال پیهم، امیدواری نشان نداده اند که زندگی شان به سمت مثبت روان است.

گالپ می‌نویسد، در تمام جهان شهروندان هیچ کشوری به اندازه افغان ها از وضعیت شان رنج نمی‌برند.

یک پسر افغان بعد از مراسم تدفین برادرش که در یک حمله انتحاری کشته شد گریه می کند. August 18, 2019

به نوشته گالپ، با لغو گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان، بزرگترین مانع فرا راه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دور شد اما حملات اخیر طالبان، امیدواری‌های مردم را در هم شکسته که انتخابات راه‌ را برای صلح و ثبات هموار می‌سازد.

در حدود یک سال امریکا تقریباً ۹ دور گفت‌وگوهای صلح را با طالبان انجام داد، که در دور آخر روی یک موافقتنامه، توافق صورت گرفت.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان که هیئت امریکایی را در گفت‌وگوهای صلح با نماینده های گروه طالبان در قطر رهبری می‌کرد متن موافقتنامه را با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان شریک ساخت. اما حکومت افغانستان گفت که این توافقنامه "دارای تخطی های جدی است" و به بحث بیشتر نیاز دارد.

قرار بود دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا بتاریخ نهم سپتمبر با رهبران طالبان و رئیس جمهوری افغانستان بطور جداگانه در کمپ دیوید دیدار داشته باشد و روی مذاکرات صلح افغانستان با آنها گفت‌وگو کند.

اما رئیس جمهوری امریکا بتاریخ هشت سپتمبر با پیام هایی که در حساب توییترش نوشت همه را غافلگیر کرد.

رئیس جمهوری امریکا در واکنش به حمله انتحاری که بتاریخ ۵ سپتمبر در منطقه شش درک کابل صورت گرفت و در آن بشمول یک امریکایی ۱۲ تن کشته شدند، دیدار با مقامات طالبان را لغو و مذاکرات صلح را متوقف ساخت.

بیشتر در این باره: ترمپ بار دیگر به گروه طالبان هشدار داد

بعد از آن دونالد ترمپ هشدار داد که حملات علیه گروه طالبان در افغانستان شدید تر خواهد شد.

از سوی هم گروه طالبان با پخش اعلامیه‌یی گفتند که قرار بود پس از امضای توافقنامۀ صلح با امریکا، مذاکرات بین الافغانی در ۲۳ ماه سپتمبر آغاز شود.

در اعلامیه تصمیم رئیس جمهور ترمپ مخالفت با روند صلح گفته شده و نیز آمده بود که با این تصمیم بیشتر از همه امریکا متضرر خواهد شد.

این در حالیست که بیش از یک ماه می‌شود که طالبان حملات شان را در برخی از ولایات افغانستان شدت بخشیده اند.

در این مدت طالبان توانستند برخی ساحات را در ولایات کندز، بغلان و تخار تصرف کنند. اما نیروهای افغان با انجام عملیات‌های زمینی و هوایی ساحات مذکور را دوباره تصرف کردند.

بیشتر در این باره: غنی:‌ گروه طالبان در یک هفته گذشته تلفات سنگین را متحمل شده‌است


حکومت افغانستان نیز از آغاز عملیات گسترده علیه مخالفین مسلح در ولایات مختلف خبر داده و گفته است که ظرف یک هفته بیش از یک هزار طالب مسلح در نقاط مختلف کشور کشته شده اند.

این درگیری‌ها بر علاوه تلفات ملکی، هزاران خانواده را مجبور به ترک خانه های شان کرده است.

طبق اطلاعاتی که خبرنگاران رادیو آزادی از مسئولین ولایات کندز و بدخشان بدست آورده اند، در اثر جنگ و ناامنی های اخیر حدود شش هزار خانواده در کندز و ۲۵۰۰ خانواده در بدخشان بی‌جا شده اند.

موسسه گالپ در گزارشش نوشته که نبود امنیت و رفاه باعث شده تا شهروندان افغانستان فرصت کمتری برای پیشرفت داشته باشند بناءً عامل اصلی وضعیت همین است و در نتیجه آن شمار زیادی از افغان‌ها برای آینده خوب خوشبینی ندارند.