'طرح تیم ثبات و همگرایی برای ارسال به ارگ در حال نهایی شدن است'

عکس مشترک محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و رقیب سیاسی‌اش عبدالله عبدالله

تیم ثبات و همگرایی از آماده شدن طرح تازه‌ای سخن می‌گوید که به گفته اعضای این تیم ره‌یافتی برای بحران‌های سیاسی جاری در افغانستان خواهد بود.

فریدون خوزون سخنگوی این دسته روز شنبه (۳۰ حمل) به رادیو ازادی گفت روی این طرح با جدیت کار آغاز شده است و تاچند روز آینده نهایی خواهد شد: "تا هنوز هیچ‌گونه توافق صورت نگرفته مشوره‌ها در بین تیم در حالی نهایی شدن است هرگاه مشورها پایان یافت ما طرح خود را نهایی می‌کنیم و برای میانجی‌گری‌ها به طرف مقابل می‌سپاریم امیدواری ما این است که این طرح راه حل معقول به بن‌بست و بحران سیاسی باشد."

فریدون خوزون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی

هر چند این دسته از جزئیات این طرح چیزی نمی‌گوید اما یک منبع آگاه از موضوع و نزدیک به عبدالله عبدالله که به علت حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش گرفته شود، می‌گوید آقای عبدالله می‌خواهد به ریاست شورای عالی مصالحه با صلاحیت‌های ویژه‌ای که در نظر گرفته شده است پاسخ مثبت بدهد.

این منبع می‌گوید اختلاف‌های درونی در دسته ثبات و همگرایی باعث شده‌اند که این موضوع به کندی به پیش برود.

به گفتۀ این منبع شماری از افراد تیم ثبات و همگرایی نمی‌خواهند که عبدالله عبدالله به این پیشنهاد ریاست جمهوری پاسخ مثبت دهد.

پیش از این سلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح در گفت‌وگویی با شبکۀ طلوع نیوز گفته بود که عبدالله عبدالله به زودی ریاست شورای عالی مصالحه را خواهد پذیرفت.

منبع آگاه از موضوع می‌افزاید عبدالله خواهان حل این بحران سیاسی است و در باره چگونگی تفاهم با طالبان و نظام آینده حکومتی در کشور تمرکز می‌کند.

شماری از کسانی که پیش از این برای حل این اختلاف‌ها میان غنی و عبدالله تلاش کرده اند، برای پایان این اختلاف‌ها خوشبین اند.

شهزاده مسعود از افراد نزدیک به حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان

شهزاده مسعود از افراد نزدیک به حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان در این باره روز شنبه به رادیو آزادی گفت: "طرحی که افغانستان‌شمول باشد و یک اتحاد را میان احزاب به میان آورد و یک گام خوب‌تر برای صلح و ثبات افغانستان برداشته شود به نظر من این خواست، خواست همه ملت است."

ریاست جمهوری هر چند در این باره دیدگاه تازه‌ای ندارد با آن هم پیش از این چندین بار گفته است که محمداشرف غنی خواهان یک حکومت همه شمول با مشارکت همه و با پایه‌های وسیع است.

گزارش: مهناز نوری