شماری از فعالان زن: اعلامیه ها چاره ساز نیستند بر طالبان عملاً فشار وارد کنید

آرشیف - شماری از زنان معترض در کابل

در پایان سفر هیئتی به رهبری معاون سرمنشی سازمان ملل متحد به افغانستان و همزمان با توئیت جدید بخش زنان این سازمان در بارۀ حقوق زنان افغانستان، شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند، جامعهٔ‌ جهانی به شمول سازمان ملل متحد تنها به توییت‌ها، اعلاعیه‌ها و نشست‌های رسمی برای حمایت از حقوق زنان افغان تکیه کرده و هیچ اقدام عملی انجام نمی‌دهد.

فعالان حقوق زن به این باور اند که تعامل یک سال گذشتهٔ جامعه جهانی با طالبان بی‌نتیجه بود و حال باید یک میکانیزم فشار بر طالبان ایجاد شود تا نتایج عملی داشته باشد.

آمنه مایار، فعال حقوق زن می‌گوید، زنان و دختران افغان دیگر توان محدودیت‌های موجود را ندارند و باید حقوق نقض شده‌شان دوباره داده شود:
"برگزاری کنفرانس‌ها، اعلامیه‌ها و به خصوص در این اواخر در سوشیل میدیا (رسانه‌های اجتماعی) یک اقدام خوب و نیک است، اما این که یک فیصلهٔ قطعی و نتیجهٔ قطعی را در قبال نداشته، قابل نگرانی است، باید عملاً داخل اقدام شوند به ویژه کشورهای ابر قدرت."

حوا عمل نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در نظام جمهوری مخلوع افغانستان

هوا علم نورستانی، دیگر فعال حقوق زن و رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در نظام جمهوریت پیشین با انتقاد می‌گوید، رویکردی را که جامعهٔ جهانی از یک و نیم سال به این‌سو در پیش گرفته، هیچ نتیجه نداده است:
"این برای زن افغانستان یک درد طاقت‌فرسا است، دنیا، ملل متحد، کشورهای مدافع حقوق بشر، کشورهای هژمونیک و ابر قدرت‌ها باید یک اقدام عملی کنند، این صداها را قوی بسازند، منجر به یک تحول مثبت در زندگی مردم افغانستان به ویژه زنان افغانستان باشد."

به تازگی نهاد سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و قدرت بخشیدن به زنان (بخش زنان سازمان ملل متحد) در یک توییت نوشته است، سازمان ملل متحد در کنار زنان و دختران افغان می‌ایستد.

در توییت نوشته شده است که سازمان ملل متحد از حق‌خواهی زنان افغان حمایت می‌کند، زیرا آن‌ها خواستار لغو محدودیت‌ها بر کار، آموزش، تحصیل و حقوق زنان هستند.

از سوی دیگر جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است، فعالیت‌هایشان برای دفاع از حقوق زنان ادامه دارد، اما به گفتهٔ آن‌ها، فعالیت‌هایشان علنی نبوده و وابسته به هیچ جریان سیاسی نیست.

مونسه مبارز، مسئول این جنبش به رادیو آزادی گفت، اخیراً برخی از جریان‌های سیاسی تلاش می‌کنند که از آدرس آن‌ها امتیاز و شهرت کسب کنند:
"در این شب و روزها تلاش‌های سیاسیون و افراد استفاده‌جو این است که بیشتر از آدرس زنان معترض خود را مطرح بکنند، ما با نشر اعلامیه خواستیم یک بار دیگر، مستقل بودن، خودجوش بودن جنبش‌های زنان معترض را برجسته بسازیم و به گوش زنان برسانیم، زنان معترض افغانستان کسانی هستند که در کف جاده‌های کابل حضور دارند و هر روز شلاق طالبان را تحمل می‌کنند."

اما او از کدام جریان سیاسی مشخصی نام نبرد.

انتقاد از اقدامات جامعۀ ‌جهانی در زمینهٔ حمایت از حقوق زنان در حالیست که امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در پایان سفر چهار روزۀ خود به افغانستان گفت که در گفت‌وگو با طالبان، پیشرفت اندکی در کاهش محدودیت‌ها در برابر دختران و زنان افغان صورت گرفته است.

قرار است اتحادیهٔ اروپا امروز (دوشنبه) طی یک نشست در مورد وضعیت روان در افغانستان به ویژه زندگی زنان و دختران افغان صحبت کند.

نبیلا مسرالی، سخنگوی دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا شام گذشته با فرستادم یک پیام صوتی به رادیو آزادی تایید کرده که وضعیت افغانستان موضوع مهم آجندای این نشست است.

بیشتر در این باره: اتحادیه اروپا روی وضع محدودیت بر تحصیل و کار زنان در افغانستان بحث می‌کند

اتحادیهٔ اروپا پیش از این در اعلامیه‌ای در مورد این نشست نوشته بود که وزرای خارجه و مسئولان این اتحادیه بر موضوع کنار گذاشتن دختران و زنان از تحصیل در پوهنتون‌ها و کار در موسسات غیردولتی در افغانستان تمرکز خواهند کرد.