لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

خبر ها

استراليا و چين در پاره محافظت نيروي اتمي معاهده مهمي را امضا کرده اند که راه را براي صدور يورانيوم په چين بمنظور پيشبرد برنامه ها هستوي فراهم ميسازد

استراليا و چين در پاره محافظت نيروي اتمي معاهده مهمي را امضا کرده اند که راه را براي صدور يورانيوم په چين بمنظور پيشبرد برنامه ها هستوي فراهم ميسازد
معاهده را وزراي خارجه دو کشور در استراليا در جريان سفر صدراعظم چين به استراليا امضا نمودند
بر اساس اين موافقتنامه صدور يورانيوم تا چهار سال ديگر آغاز خواهد شد / مقدار صادارت سالانه تا ٢٠ هزار تن يورانيوم خواهد رسيد

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

حکومت طالبان به شرکت چینی یک ماه وقت داده است تا کار استخراج معدن مس عینک را آغاز کند

ساحه مس عینک در ولایت لوگر
ساحه مس عینک در ولایت لوگر

شهاب الدین دلاور ، سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان می گوید که به شرکت چینی یک ماه فرصت داده شده تا کار استخراج معدن مس عینک را آغاز کند.

آقای دلاور در گفتگو با تلویزیون ملی در کنترل طالبان که دیروز در شبکۀ اکس (توییتر سابق ) این رسانه منتشر شد گفت که بهانۀ برای این شرکت نمانده و باید کار استخراج معدن را آغاز کند.

از سوی دیگر خبرگزاری باختر در کنترل طالبان به نقل از مسئولان شرکت ام سی سی چین گزارش داده که طرح اعمار سرک معدن مس عینک و حفظ آثار باستانی در این ساحه نهایی شده و آمادگی برای آغاز کار عملی پروژه گرفته شده است.

قرار داد استخراج مس عینک بین افغانستان و شرکت MCC در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی امضا شده بود.

کرن دیکر بر حمایت از حق زنان و دختران افغانستان تاکید کرد

 کرن دیکر شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان
کرن دیکر شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان

کرن دیکر شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان می گوید که واشنگتن از دفاع از حقوق زنان افغان هرگز دست نخواهد کشید.

خانم دیکر در شبکۀ اکس (توییتر سابق) به روز پنجشنبه نوشت که خرسند است که در کنار تام ویست نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و رینا امیری نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای زنان ، دختران و حقوق بشر افغانستان در مورد زنان و دختران این کشور بحث کرده است.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان در نزدیک سه سال گذشته ، محدودیت های زیادی بر زنان و دختران در این کشور وضع کرده اند.

طالبان دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده اند و پوهنتون ها را نیز به روی دختران بسته کرده اند.

سخنگوی شورای امنیت قصر سفید از عملیات اسرائیل در رفح ابراز نارضایتی کرد

 جان کربی ، سخنگوی شورای منیت ملی قصر سفید
جان کربی ، سخنگوی شورای منیت ملی قصر سفید

جان کربی ، سخنگوی شورای منیت ملی قصر سفید می گوید که اجرای عملیات بزرگ اسرائیل در رفح در جنوب غزه باعث شکست گروه تندرو حماس که هدف مشترک اسرائیل و امریکا است نخواهد شد.

آقای کربی این را دیروز به خبرنگاران گفت.

ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا ، حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی می شناسند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، اسرائیل با وجود هشدار های ایالات متحده دیروز گفت که به اجرای طرح عملیات بر رفح ادامه می دهد.

در همین حال ، گزارش ها نشان می دهد که شمار نیروهای اسرائیلی در شهر رفح در جنوب غزه رو به افزایش است.

این در حالی است که سازمان ملل متحد، باشندگان غزه و گروههای امداد رسان میگویند که حملۀ اسرائیل به رفح منجر به یک فاجعه انسانی خواهد شد.

دو پاکستانی به اتهام جلب و جذب افراد به گروه داعش در افغانستان، بازداشت شدند

بیرق و نشان داعش
بیرق و نشان داعش

المرصاد یک رسانۀ نزدیک به طالبان می گوید که دو پاکستانی مسئولان جلب و جذب داعش در افغانستان بازداشت شده اند.

این رسانه ویدیویی از اعتراف این افراد را منتشر کرده است.

آنها در این ویدیو می گویند که در کنار جذب افراد به صفوف داعش ، کمک مالی نیز به این گروه جمع آوری می کردند.

رادیو آزادی نمی تواند که صحت این ویدیو را تایید کند.

این ویدیوی یک روز پس از آن منتشر شد که سخنگوی اردوی پاکستان ادعا کرد که حملۀ ۲۶ مارچ در خیبرپختونخوا به انجنیران چینی در افغانستان طرح ریزی شده بود و مهاجم شهروند افغانستان بود.

در این حمله ۵ انجنیر چینی و رانندۀ آنان کشته شدند.

طالبان با رد ادعای اردوی پاکستان گفته که اعضای داعش از پاکستان برای اجرای حملات وارد افغانستان می شوند.

مولوی کبیر: ما امکانات برای جلوگیری از پرواز طیاره های بی سرنشین را ندارد

مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان
مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزرای حکومت طالبان

معاون سیاسی ریاست الوزرای طالبان می گوید که حکومت این گروه وسایلی در اختیار ندارد تا از پرواز طیاره های بی سرنشین خارجی در فضای افغانستان جلوگیری کند.

مولوی کبیر ، این مطلب را به روز پنجشنبه در نشستی در ولایت پنجشیر گفت.

پیش از این ، شماری دیگر از مقام های طالبان از پرواز طیاره های بی پیلوت خارجی در فضای افغانستان سخن گفته بودند.

ماه گذشته پس از آنکه طیاره های بی سرنشین در حریم هوایی افغانستان در قندهار و نیمروز دیده شد ، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان پرواز این طیاره ها را نقض حریم هوایی افغانستان خواند.

محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع طالبان قبلاً گفته بود که فضای افغانستان "اشغال" شده است.

بارنده گی های شدید و سیلاب ها در ۲۲ ولایت افغانستان پیش بینی شده است

باران ها و سیلاب های اخیر در دو ماه گذشته در افغانستان خسارات مالی فراوان و تلفات جانی زیادی بجا گذاشته است
باران ها و سیلاب های اخیر در دو ماه گذشته در افغانستان خسارات مالی فراوان و تلفات جانی زیادی بجا گذاشته است

بر اساس ادارۀ هواشناسی افغانستان، فردا و پس فردا در ۲۲ ولایت این کشور، باران های شدید، رعد و برق، وزش بادهای نسبتا شدید و جاری شدن سیلاب ها پیش بینی شده است.

ادارۀ هواشناسی افغانستان، در اطلاعیه ای گفته که در سالنگ ها و ولایات بدخشان، تخار، کندز، بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب، سمنگان، بغلان، پنجشیر، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، پروان، کاپیسا، کابل، میدان وردگ، لوگر، پکتیا، خوست و بامیان، از ۱۵ تا ۴۵ میلی متر باران، پیش بینی می شود.

در هفته های اخیر بارندگی های شدید و جاری شدن سیلاب ها در بسیاری از ولایات افغانستان، تلفات جانی و خسارت مالی هنگفت وارد کرده است.

دهها پناهجوی افغان در بریتانیا در مخالف با برنامه اعزام به روندا، دست به اعتراض زدند

بیرق بریتانیا
بیرق بریتانیا

شماری از پناهجویان افغان امروز (۸ می) در شهر لندن پایتخت بریتانیا در اعتراض به اعزام پناهجویان به کشور رواندا، تظاهرات برپا کردند.

در ویدیو های نشر شده در شبکه های اجتماعی ده ها پناهجویان افغان دیده می شوند که در برابر پارلمان بریتانیا تجمع کرده، می گویندکه افغان‌ها نباید شامل این تصمیم شوند و رواندا برای آنها یک کشور مصئون نیست.

با وصف انتقادات سازمان ملل متحد، سازمان ها و نهاد های حقوق بشر، حدود دو هفته قبل پارلمان بریتانیا پلان اعزام پناهجویان را برای بررسی دوسیه های پناهندگی‌شان به رواندا تصویب کرد.

رواندا در ابتدا حدود ۵۷۰۰ پناهجو را خواهد بپذیرفت.

قرار است که تا حدود شش هفتۀ آینده، اعزام اولین گروه پناهجویان که توسط حکومت بریتانیا "مهاجران غیرقانونی" خوانده شده اند به رواندا آغاز شود.

رهبر چین امروز در بوداپست با صدراعظم هنگری دیدار میکند

 شی جین پینگ رئیس جمهور چین
شی جین پینگ رئیس جمهور چین

شی جین پینگ رئیس جمهور چین امروز(۹ می) در جریان سفر خود به اروپا با ویکتور اوربان صدراعظم هنگری در شهر بوداپست، پایتخت آن کشور گفتگو می کند.

شی جین پینگ در جریان این سفر به اروپا قبل از هنگری، از فرانسه و صربستان نیز دیدن کرده است.

براساس خبرگزاری دی. پی. ای، هنگری تنها کشور عضو اتحادیه اروپا است که در پروژه بزرگ "یک کمربند یک راه" چین قرار دارد.

ویکتور اوربان صدراعظم هنگری که روابط خوبی با پیکنگ دارد و در اتحادیه اروپا اکثر در انزوا است، می خواهد یک تعادل ایجاد کند.

سفر چین شی جین پینگ به هنگری در حالی صورت گرفته که چین در حال اعمار یک خط آهن حدود ۳۵۰ کیلومتری بین شهرهای بوداپست و بلگراد، پایتخت صربستان است.

افراد مسلح در بلوچستان پاکستان، هفت سلمان را کشتند

نیرو های پاکستانی در یک منطقه نا آرام بلوچستان
نیرو های پاکستانی در یک منطقه نا آرام بلوچستان

پولیس و یک مقام محلی پاکستان می گویند که مهاجمان مسلح سحرگاه امروز(۹ می) در یک خانه در ایالت ناآرام بلوچستان در جنوب غرب این کشور، بر هفت سلمان تیراندازی کرده و آنها را به قتل رسانیدند.

به گفته محسن علی، یک مقام پولیس محلی، این قتل ها در حومۀ شهر بندری گوادر در ایالت بلوچستان رخ داده، همه سلمان ها اهل ایالت پنجاب بودند و با هم زندگی و کار می کردند.

ضیاءالله لنگاو، وزیر داخلۀ بلوچستان، این قتل ها را محکوم کرده، گفته که پولیس در مورد اینکه چه کسانی در عقب این حمله قرار داشته اند، تحقیق می کند.

به گفتۀ پولیس، آنها معتقدند که حمله بر سلمان ها به شغل آنها مربوط نبوده و تا هنوز مسئولیت این حمله را کسی یا گروهی بر عهده نگرفته است.

بیشتر از چهل افغان از زندان های امارات متحده عربی آزاد شدند

بیرق امارات متحده عربی
بیرق امارات متحده عربی

وزارت امور خارجه حکومت طالبان از ازادی ۴۲ زندانی افغان در امارات متحده عربی خبر داده است.

حافظ ضیاء احمد معاون سخنگوی این وزارت امروز در شبکۀ اکس(تویتر سابق) نوشته که در نتیجه تلاش های سفارت افغانستان در امارات متحده عربی، به آزادی این ۴۲ زندانی افغان از محابس مختلف این کشور، تصمیم گرفته شد.

به گفته حافظ ضیاء احمد، این زندانیان از حکم عفو رهبری امارات متحده عربی بهره مند شده اند، اما او نگفته که این افغان ها به خاطر ارتکاب کدام جنایات در آن کشور زندانی بودند، اما گفته که حکومت طالبان متعهد است که، برای حل مشکلات افغان ها در هر گوشه و کنار جهان اقدام کند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG