لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

مبارزۀ خان ولی روز به روز توجۀ افراد بیشتر را جلب می‌کند


خان ولی عادل
خان ولی عادل

بلند شدن صدا و اعتراض یک فرد بخاطر مبارزه با خشونت در برابر زنان، اکنون صدها صدای دیگر را نیز با خود یکجا کرده‌است.

پس از اعتراض خان ولی عادل در برابر بد دادن دختران، به روز شنبه شماری از نهاد‌های مدنی نیز از وی اعلام حمایت کردند.

خوشحال روهی یک عضو جنبش ملی افغان می‌گوید که بد دادن دختران عواقب ناگوار در پی داشته است.

وی گفت:

"در قدم نخست وظیفه حکومت، عالمان دین، فعالان مدنی و مردم است که در برابر این فرهنگ بد مبارزه کنند، نیاز بود که این مبارزه بگونه منظم مدت‌ها پیش آغاز میشد. اکنون ما همه در کنار آن افرادی هستیم که در برابر فرهنگ بد دادن دختران مبارزه می کنند."

خان ولی عادل از هفته پیش به این سو خیمه اعتراضی را در سرک دارالامان برپا کرده و تاکید می ورزد که از فیصله بزرگان قوم که دختران را به بد می‌دهند آزرده است.

وی می‌گوید دو برادرش به قتل رسیده و خانواده‌اش در میانجیگری با بزرگان قوم تصمیم گرفته تا از جانب مقابل‌شان دختران را به بد بگیرد.

آقای عادل می‌گوید بد دادن دختران یک نمونه یی از خشونت در جامعه است.

وی می‌گوید:

"ما در جامعۀ زندگی می‌کنیم که جرم مردان می‌کنند قتل مردان پدر، برادر یا کاکا می‌کند اما جزای این قتل و یا خیانت را دختران یا خواهران‌شان متقبل می‏شوند."

خان ولی عادل یکی از جوانان ولایت پکتیا است و ۲۴ سال عمر دارد، او می‌گوید بد دادن دختران جوان و انتقام گیری‌های خود سر در برخی مناطق افغانستان به یک فرهنگ مبدل شده اما نیاز است که مردم مبارزۀ شان را در این راستا از خانۀ خود آغاز کنند.

در همین حال کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در مقایسه با گذشته موارد بد دادن دختران کمتر شده اما هنوز هم این موضوع قابل نگرانی این کمیسیون است.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به رادیو آزادی گفت که باید از طریق این اعتراضات بالای حکومت فشار انداخته شود.

رفیع الله بیدار
رفیع الله بیدار

وی گفت:

"اکنون که این جوان برای مبارزه با فرهنگ بد دادن اقدام کرده ما از وی حمایت می‌کنیم، باید از طرف دولت اقدامات عملی برداشته شود و تمامی ابعاد این مسئله بررسی شود."

آگاهان می‌گویند مبارزۀ فردی و عمومی در برابر رسم نادرست بد دادن دختران می‌تواند بد دادن دختران را منحیث یک فرهنگ بد معرفی کرده و سبب نابودی آن شود.

خلیل روفی یکتن از قانوندانان کشور می‌گوید، بد دادن دختران و هر خشونت دیگر در برابر زنان مغایر با احکام دین اسلام و قوانین کشور بوده و نیاز است تا مردم در برابر آن با قوت ایستادگی کنند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG