لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

پگواش برای صلح با طالبان هفتۀ آینده نشستی را در کابل برگزار می‎کند


عکس جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف
عکس جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف

مؤسسه بین‌المللی پگواش می‎گوید، برای چگونگی صلح و آشتی با گروه طالبان هفته آینده با حضور چهره‎های سیاسی و رهبران پیشین جهادی نشستی را در کابل برگزار می‎کند.

این نهاد که از چندی به این‌سو میزبان نشست‎های غیر رسمی میان طالبان، برخی تحلیلگران و شماری از مقام‎های دولتی بوده این بار زمینه را برای گفتگوها در کابل آماده می‎کند.

خلیل‌الله صافی مسئول این مؤسسه در افغانستان روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت، برای آشتی و صلح با طالبان، نظریات این گروه و مقام‎های دولتی را جمع‌آوری می‎کنند و همچنان در این مورد گرفتن نظر برخی بزرگان این کشور هم ضرورت است.

صافی می‎گوید، به هدف صلح آماده‎گی برگزاری نشست را به روز سه‌شنبه در کابل گرفته شده‎است.

به گفته وی در این نشست شماری از چهره‎های سیاسی و جهادی دعودت شده‎اند تا در باره صلح و آتش‌بس یک نظر واحد به میان آید.

وی افزود:

"پگواش ۱۹ ماده را برای توافق‌نامه صلح آماده کرده و این مواد با طالبان در دوحه شریک ساخته شده و این‌جا با مقام‎های افغان هم شریک ساخته شده و حالا می‎خواهیم تا نظر اکثر افغان‎ها را هم بگیریم، در این‌جا روی این موضوع اکثر بزرگان می‎خواهند تا یک نظر واحد گرفته شود تا این‎که بعداً با شورای رهبری طالبان و کمیته سیاسی طالبان در قطر شریک ساخته شود."

آقای صافی ابراز امیدواری می‎کند تا عبدالرب رسول سیاف، یونس قانونی، انوارالحق احدی، غیرت بهیر، محمد اسماعیل خان، کریم خلیلی، رؤسای پیشین امنیت ملی و برخی چهره‎های دیگر روی متن ۱۹ ماده‌یی این مؤسسه در باره صلح و آشتی با طالبان بحث‎های خوبی داشته باشند.

وی می‎گوید، در این پلان مسئله آتش‌بس، حاکمیت طالبان در برخی نقاط کشور، چگونگی بیرون شدن تدریجی نیروهای خارجی، تعدیل قانون اساسی، سهم عادلانه در نظام، تبادله محبوسین، بیرون شدن نام طالبان از لیست سیاه و برخی موضوعات دیگر اشاره شده‎است که نیاز به بحث دارد.

مؤسسه بین‌المللی پگواش در سال ۱۹۵۷ ایجاد شد تا زمینه گفتگوهای غیر رسمی در باره صلح و آشتی را در شماری از کشور ها فراهم کند.

این مؤسسه از سال ۲۰۱۱ به این‌سو به هدف فراهم کردن زمینه گفتگو میان طالبان و حکومت افغانستان و گرفتن نظریات افغان‎ها در این باره نشست‎های را در کشورهای چون قطر، پاکستان و برخی کشورهای دیگر به راه انداخته‎است.

قاسمیار: امیدوار هستم که بالاخره نتیجه اش به سود وحدت ملی باشد.
قاسمیار: امیدوار هستم که بالاخره نتیجه اش به سود وحدت ملی باشد.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی شورای عالی صلح با توجه به این تلاش‎ها ابراز امیدواری می‎کند تا این نشست برخی اختلاف نظرها در باره چگونگی گفتگوهای صلح را از بین ببرد.

او افزود:

"امیدوار هستم که بالاخره نتیجه‌اش به سود وحدت ملی باشد و به سود اینکه تفرقه‎های سیاسی، سلیقه‎ها و اختلاف نظرهای که وجود دارد از این اختلاف نظرها یک موضوع مثبت پیدا شود."

آقای قاسمیار می‎گوید، شورای عالی صلح از تلاش‎های رسمی و غیر رسمی که هدف آن تأمین صلح در کشور باشد حمایت و استقبال می‎کند.

مسئولین مؤسسه پگواش می‎گویند، در باره صلح و آشتی میان طالبان و حکومت افغانستان هشتاد درصد اتفاق نظر به میان آمده و هنوز هم در این راستا به انجام کارها ضرورت است.

طالبان تا حال در این باره چیزی نگفته‎اند.

در همین حال یوسف همت یکی از ناظرین روند صلح می‎گوید، برداشتن هر گام برای صلح قابل ستایش است اما به باور وی چند دسته شدن طالبان این پروسه را تا اندازه دشوار ساخته‎است.

گزارش : نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG