لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

شهروندان کابل از آلوده شدن آب‌های زیر زمینی درین شهر نگران‌اند


شماری از باشنده‎های شهر کابل از آلوده شدن آب‎های زیر زمینی در این شهر ابراز نگرانی می‎کنند.

آنان می‎گویند، در اکثریت نقاط شهر کابل بخاطر حفر چاه‎های فاضل آب، آب‎های آشامیدنی آلوده شده و حتی مزه آن تغییر کرده و مشکلات صحی زیادی را ببار آورده‎است.

شماری از آنان در صحبت با رادیو آزادی گفتند، حفر چاه‎های فاضل آب به‌گونه غیر معیاری در شهر باعث آلوده شدن آب‎های زیر زمینی گردیده‎است.

نگرانی‌ها از بدتر شدن وضعیت محیط زیست کابل از گذشته وجود داشت.
نگرانی‌ها از بدتر شدن وضعیت محیط زیست کابل از گذشته وجود داشت.

ایوب خان زدران و سهیل دو تن از باشنده‎های شهر کابل می‎گویند:

"آب صحی نوشیدنی نداریم، بیشتر مردم از آب معدنی استفاده می‎کنند کسانی‎که وضعیت اقتصادی خوب ندارند از آب‎های بمبه و چاه استفاده می‎کنند مزه ندارد تکلیف گرده، مثانه معده ببار میاید دلیل اساسی آن چاه‎های سپتیک‎است."

"رواج شده که چاه سپتیک حفر می‎کنند آن چاه‎ها حتمی مشکل ببار میاورد مثلاً تکالیف گرده به صحت انسان مضر است به همین دلیل مردم از آب معدنی استفاده می‎کند."

این پایتخت نشینان افزودند که اگر حکومت به این مسئله رسیده‎گی نکند در کنار سایر مشکلات آلوده‎گی آب به یک چالش عمده مبدل خواهد شد.

آنان همچنان می‎گویند، اکثریت اعضای خانوده‌هایشان با استفاده از همین آب‎ها به تکالیف مختلف صحی مانند بیماری‎های معده، گرده، و اسهالات مبتلا شده‎اند.

بیشتر افغان‎ها در سراسر کشور از آب دریاها، چشمه‎ها و چاه‎ها برای آشامیدن استفاده می‎کنند که همیشه پاک نیستند.

از سوی هم شماری از داکتران متخصص می‎گویند، استفاده از آب‎های غیر صحی برای صحت انسان مضر می‎باشد.

داکتر پرویز اقبال متخصص امراض داخله در صحبت با رادیو آزادی گفت، استفاده از آب‎های غیر صحی باعث بروز بیماری‎های مانند اسهالات، پیچ خونی، تکالیف معده نزد افراد می‎گردد.

برای تهیه آب آشامیدنی کابلیان مجبورند راه دور را بپیمایند.
برای تهیه آب آشامیدنی کابلیان مجبورند راه دور را بپیمایند.

او افزود:

"آب ملوث می‎تواند سبب، امراض مانند اسهالات، اسهالات خونین و پیچش خونی گردد اگر توسط آب ملوث غسل و یا وضو گردد فرد مصاب به بیماری‎های جلدی می‎گردد."

داکتر اقبال می‎گوید، سالانه ده‎ها طفل در افغانستان بخاطر مبتلا شدن به مریضی‎های اسهال جان‌ های شان را از دست می‎دهند که علت اصلی آن نوشیدن آب‎های ناپاک می‎باشد.

نگرانی‎ها بخاطر آلوده شدن آب‎های زیر زمینی در حالی مطرح می‎گردد که مسئولان اداره آب رسانی و کانال کشی شهری افغانستان نیز این مسئله را تائید می‎کنند.

حمیدالله ایلانی رئیس این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت، اداره آب رسانی بخاطر جلوگیری از آلوده شدن آب‎های زیر زمینی و رساندن آب صحی برای مردم برنامه‎های را آغاز کرده‎است.

یک طفل افغان که از بمبه آب تهیه می‌کند.
یک طفل افغان که از بمبه آب تهیه می‌کند.

او افزود:

"در پروژه بند شاتوت که دیزاین آن تکمیل شده و در یک سال آینده بخیر کار عملی آن شروع خواهد شد این بند کاملاً بخاطر آب صحی آشامیدنی است که ما از طریق بند شاتوت با تکمیل یک پروژه بزرگ که در کنار آن آبرسانی افغانستان پلان دارد یک تصفیه خانه ساخته می‎شود که بعد از آن ما آب را به شبکه‎های شهری رهنمایی می‎کنیم."

آقای ایلانی همچنان گفت، با آنکه در برخی نقاط شهر کابل بخاطر حفر چاه‌های فاضل آب، آب‎های زیر زمینی آلوده شده اما منابع آبرسانی که آب را برای مردم توزیع می‎کند کاملاً محفوظ است و هیچ نوع آلود‎گی ندارد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG