لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

اجرای عملیات رزمی در افغانستان وظیفه پولیس است یا اردو؟


کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان می‎گوید، در ۹ ولایت و ۱۴۶ ولسوالی این کشور نیروهای اردوی ملی حضور ندارند و عملیات‎ها را پولیس پیش می‎برد.

پرسش‎های زیاد در مورد تفکیک وظایف بین این نیروها مطرح می‎شوند.

آیا اجرای عملیات‎های رزمی وظیفه پولیس است؟

این وضعیت از چی زمان در افغانستان آغاز شد؟

در گزارش ولسی جرگه گفته شده‎است، در برخی ولایات و ولسوالی‎های این کشور، نیروهای اردوی ملی وجود ندارند و همه عملیات‎ها را پولیس ملی پیش می‎برند.

نجرابی: در ۹ ولایت و ۱۴۶ ولسوالی نیروهای اردوی ملی حضور ندارند.

میرداد نجرابی رئیس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان اخیراً در نشست عمومی این جرگه گفت:

"بخش عمده و اساسی عملیات از سوی نیروهای پولیس و نیروهای خاص اجرا می‎شوند، در ۹ ولایت و ۱۴۶ ولسوالی نیروهای اردوی ملی حضور ندارند."

آیا به استقرار نیروهای اردوی ملی افغانستان در این ولایات یا ولسوالی‎ها نیاز نبوده، یا دلایل دیگر وجود دارد؟ محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با اشاره به گزارش کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان، می‎گوید:

"افغانستان دارای بیش از ۳۷۰ ولسوالی است، ما در برخی ولسوالی‎های که لازم نیست، حضور نداریم، ولی در همه جاهای که تهدیدات است، اردوی ملی مصرف فعالیت‎های محاربوی بوده، در برابر تروریستان می‎جنگد. درست است در همه جاهای که ما نیستیم، پولیس حضور دارد و اگر پولیس با مشکلی مواجه می‎شود، ما عندالوقت فعالیت‎های محاربوی را راه اندازی می‎کنیم."

پولیس افغان

در گزارش کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه همچنان گفته شده‎است که نیروهای پولیس خوب تجهیز نشده‎اند. به عقیده کارشناسان نیروهای پولیس در هیچ کشور دنیا برای جنگ آموزش و تجهیز نمی‎شوند، اما در افغانستان نیروهای پولیس در جنگ‎های مستقیم با شورشیان سهم دارند. این وضعیت از چی زمان در افغانستان آغاز شد؟

اسدالله ولوالجی کارشناس مسایل نظامی و امنیتی با اشاره به وضعیت خاص موجود در افغانستان، با اشاره به این پرسش می‎گوید:

"اصلاً در افغانستان در زمان حکومت‎های کارمل و داکتر نجیب الله این مسئله زیاد معقول افتاد، گلاب زوی را به حیث وزیر داخله مقرر کردند و برایش تشکیلات بسیار بزرگ عین تشکیلات اردو را دادند، برای شان اسلحه ثقیل، زرهپوش‎ها و حتی تانک دادند، از همین جا بود که وزارت داخله پیوسته عملیات‎های مانند اردو و عین وظایف را انجام می‎داد."

وضعیت تجهیزات که وزارت داخله افغانستان در اختیار دارد فعلاً چگونه می‎باشد و چی اقدامات برای تجهیز بهتر نیروهای پولیس رویدست گرفته شده‎است.

پولیس افغان

نجیب الله دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان با اشاره به این نکته می‎گوید:

"در گذشته بطور جدی و همه جانبه در مورد تجهیزات نیروهای پولیس توجه صورت نگرفته بود، چون طوری معلوم می‎شد که تنها وظیفه پولیس تنفیذ قانون است و با همین امکانات ابتدایی که در اختیار دارد می‎تواند کار خود را بصورت درست انجام دهد، در حالیکه ما مصروف یک جنگ بزرگ هستیم و طبعاً هر روز نیروهای ما قربانی می‎دهند و نیاز است که تجهیزات و امکانات در مقایسه با تهدیدات موجود در اختیار ما باشد. در سالیان اخیر به این موضوع توجه صورت گرفته و یک مقدار اسلحه سنگین، یک تعداد وسایط زرهی و آنچه که نیاز دیده می‎شد برای ما کمک شده، اما کافی نیست."

برای تغییر وضعیت و اینکه پولیس صرف به مسئله تامین امنیت شهرها و مبارزه با جرایم جنایی بپردازد، چی اقداماتی رویدست است؟

دانش: روی یک برنامه به نام نقشه راه کار می‎کنیم.

نجیب الله دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان در این مورد می‎گوید:

"ما روی یک برنامه به نام نقشه راه کار می‎کنیم که پلان چهار ساله وزارت داخله را دربر می‎گیرد و در آن بیشتر تمرکز شده‎است که پولیس به وظیفه اصلی خود برگردد. قانون را تنفید کند، مسئولیت جنگ بیشتر به نیروهای ارتش افغانستان محول شود. کارهای مقدماتی انجام شده و توقع اینست تا ما به وظیفه اصلی خود برگشته، به شکل درست و بهتر در کارها موفقیت حاصل کنیم."

این در حالیست که بر اساس گزارش کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان مخالفان مسلح از آغاز سالجاری تا اکنون ۳۶۳ حمله را بالای نیروهای امنیتی افغانستان انجام داده‎اند.

جنگ در برخی ولایات و ولسوالی‎های این کشور ادامه دارد و گفته می‎شود که در این جنگ‎ها تلفات نیروهای پولیس به مراتب خیلی بیشتر سایر نیروهای امنیتی افغانستان است.

آرش همایون

برای شنید این گزارش به لنک ذیل کلک کنید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:27 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG