لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

کمیسیون شکایات: کارها برای برگزاری انتخابات به کُندی به پیش می‌روند


کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، اگر روند آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها همچنان به کُندی پیش برود ممکن انتخابات امسال نیز برگزار نگردد.

اعضای این کمیسیون روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفتند که حکومت، کمیسیون انتخابات و برخی نهاد‌های مربوطه کارهای‌شان را به‌خاطر برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به کُندی پیش می‌برند.

عبدالعزیز آریایی رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت، با آن‌که کمیسیون انتخابات تا کنون تا حدی کارهای را انجام داده اما به‌گفته وی بسنده نیست و باید در این زمینه بیشتر کار صورت گیرد.

عبدالعزیز آریایی رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
عبدالعزیز آریایی رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

وی افزود:

"این همه بیانگر اینست که در برخی کارها یا کمیسیون‌های انتخاباتی، حکومت افغانستان و یا هم برخی نهاد‌های دخیل دیگر در انتخابات می‌لنگند بالاخره نواقص و کاستی‌های است و این سبب نگرانی مردم شده‌است."

آقای آریایی همچنان گفت، با آن‌که کمیسیون مستقل انتخابات طرح بودجه، استفاده از تکنالوژی و تشخیص حوزه‌های انتخاباتی را حدود دو ماه قبل به حکومت سپرده اما حکومت تا اکنون در این زمینه اقدام نکرده‌است.

نبود بودجه به‌خاطر برگزاری انتخابات، ناامنی‌ها، عدم استفاده از تکنالوژی معلوماتی و نبود امکانات لوژستیکی از مشکلاتی اند که به‌گفته کمیسیون شکایات انتخاباتی باید حکومت افغانستان به آن توجه نماید.

بر اساس قانون اساسی، انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها باید در میزان سال ۱۳۹۴ برگزار می‌شد، اما به دلیل نیاز به اصلاح نظام انتخاباتی راه اندازی نشد و تا هنوز نیز زمان دقیق برگزاری آن مشخص نشده‌است.

بر بنیاد معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به‌گونه تخمینی به ۲۲۰ میلیون دالر بودجه نیاز است.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، با وجود مشکلاتی‌که این کمیسیون دارد، از آغاز کار کمیسیون مستقل انتخابات تا اکنون به‌خاطر برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها کارهای انجام داده‌اند.

نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
نجیب الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

نجیب‌الله احمدزی رئیس این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"از طرف کمیسیون تا اکنون که من به حیث رئیس کار می‌کنم کارهای را انجام دادیم اما از یک طرف مشکل نداشتن کارمندان تخنیکی را داریم که ما این کارمندان را در کمیسیون نداریم."

پیش از این برخی از نهاد‌های ناظر انتخابات در افغانستان نیز بارها گفته‌اند که آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به‌گونه درست گرفته نشده و فکر نمی‌کنند که این انتخابات در سال‌ جاری برگزار گردد.

اما ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که حکومت به برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها متعهد است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

​دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در این مورد می‌گوید:​

"به‌خاطر برگزاری انتخابات کاملاً آمادگی داریم و در این بخش اراده جدی موجود است چیزیکه مسئولیت حکومت است آن را انجام داده‌است و چیزیکه مربوط کمیسیون است آن را کمیسیون انجام می‌دهد."

ریاست جمهوری پیش از این نیز گفته بود که حکومت به‌خاطر بدست آوردن بودجه برای برگزاری انتخابات با کشورهای کمک کننده در ارتباط است.

در عین حال کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید تا زمانیکه کمیسیون‌های انتخاباتی، نهاد‌های مربوط به انتخابات و حکومت دست به دست هم ندهند و یکجا و متحد کار نکنند انتخابات شفاف در کشور برگزار نخواهد شد.

گزارش: فرشته ندا

مرتبط

XS
SM
MD
LG