لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۸

تنش در روابط افغانستان و پاکستان و کار زمانگیر برای ترمیم آن!


برخی اعضای ولسی جرگه و کارشناسان روابط بین‌الملل می‎گویند، مقامات پاکستانی به جای اظهارات بی‌بنیاد در مورد افغانستان به تعهدات‌شان عمل نمایند.

آنان می‎گویند، به دلیل اعمال خصمانه و مداخله‎های پیهم روابط افغانستان و پاکستان متضرر شده و ترمیم این روابط به زمان و کار بیشتر نیاز دارد.

نادر خان کتوازی عضو کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه روز دوشنبه «۲۰ حمل ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، پاکستان باید در پالیسی‎اش در مورد افغانستان تغییرات وسیع و استراتژیک به میان آورد.

کتوازی گفت، در حال حاضر فضای اعتماد میان افغانستان و پاکستان کاملاً از بین رفته و افغان‎ها منتظر عملکرد عملی پاکستان در قسمت بهبود احیای روابط با افغانستان هستند.

کتوازی: فضای اعتماد میان افغانستان و پاکستان کاملاً از بین رفته‎است.
کتوازی: فضای اعتماد میان افغانستان و پاکستان کاملاً از بین رفته‎است.

وی افزود:

"فضای اعتماد میان افغانستان و پاکستان کاملاً از بین رفته‎است. پس از هر سفر صداها بلند می‎شود که بعد از این در افغانستان صلح تأمین می‎شود، اما با گذشت زمان همه چیز فراموش می‎شود. مردم افغانستان حالا دانسته‎اند تا هر مسئله را در عمل مشاهده نکنند، به سخنان بی‌بنیاد اعتماد نمی‎کنند."

این در حالیست که شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان به خواست رئیس جمهور غنی جمعه گذشته به کابل آمد.

شاهد خاقان عباسی پس از سفری به کابل در یک نشست در ایالت بلوچستان پاکستان گفته‎است که بسیار زود امنیت در افغانستان تأمین می‎شود.

وی در این سفر علاوه بر رئیس جمهور غنی با رئیس اجرائیه و برخی از سیاسیون افغان هم ملاقات داشته و روی مسایل مختلف مانند روابط دوجانبه، مبارزه علیه تروریزم و صلح در افغانستان صحبت کرده‎است.

در اعلامیه منتشر شده از وزارت خارجه پاکستان آمده‎است که هر دو کشور روی مبارزه با تروریزم، کاهش خشونت‎ها، صلح، عودت مهاجرین و روی رشد اقتصادی مشترک صحبت کرده‎اند.

صدراعظم پاکستان در سفر به کابل از رئیس جمهور افغانستان دعوت کرده تا به آن کشور سفر نماید.

از سوی هم انتظار خادم یک تن از کارشناسان روابط بین‌الملل رفت و آمد رهبران هر دو کشور را به فال نیک گرفته می‎گوید، پس از فشارهای جامعه جهانی در حکومت ملکی پاکستان تغییرات دیده می‎شود، اما به‌گفته وی مقامات نظامی آن کشور هنوز هم استراتژی قبلی را تعقیب می‎کنند.

خادم: تغییر استراتژی پاکستان به وقت زیاد نیاز دارد.
خادم: تغییر استراتژی پاکستان به وقت زیاد نیاز دارد.

آقای خادم تأکید می‎کند که حکومت افغانستان باید با استفاده از حضور جامعه جهانی فشارها را بالای پاکستان بیشتر سازد تا آن کشور به تعهداتش عمل نماید.

او افزود:

"حکومت افغانستان باید با استفاده از حضور جامعه جهانی در افغانستان بالای پاکستان فشارها را بیشتر سازد، حکومت افغانستان با یک دیپلوماسی قوی به جهان قناعت بدهد تا پاکستان در مورد افغانستان اظهارات بی‌بنیاد ارائه نکند. رفت و آمد را به فال نیک می‎گیریم، تغییر استراتژی پاکستان به وقت زیاد نیاز دارد، حکومت افغانستان و جامعه جهانی باید در این بخش جدی کار نمایند تا پاکستان به‌خاطر عملی کردن تعهدات‌اش آماده شود."

در عین حال یک منبع حکومتی گفته‎است که افغانستان و پاکستان توافق کرده‎اند که نماینده‎های استخباراتی را در سفارتخانه‎های کابل و اسلام‌آباد تعیین می‎کنند که بر اساس آن عملیات نیروهای امنیتی هر دو کشور بر ضد تروریزم بررسی گردد.

با آنکه حکومت افغانستان به‌گونه روشن در مورد این تفاهم ابراز نظر نکرده‎است، اما اعضای شورای ملی تأکید می‎کنند که هر نوع توافق با پاکستان باید با مردم این کشور شریک ساخته شود.

به‌گفته آنان، در کنار جزئیات دادن به هر نوع تفاهم برای آن کشور و حلقات استخباراتی به‌گونه امتیاز به مداخله آنان یک نوع توجیه قانونی است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG