لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

نگرانی کمیسیون انتخابات از عدم تأمین امنیت روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان!


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از عدم تأمین امنیت روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان ابراز نگرانی می‌کند.

پس از سه حمله مخالفین مسلح بالای مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که این تهدیدات مانع شرکت مردم در این روند نشده و تا کنون بیش از ۱۶۰ هزار تن ثبت نام کرده‎اند.

سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات
سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات

"قبلاً هم ما بخاطر امنیت نگران بودیم و حالا هم هستیم، ولی این مسئله سبب نشده که مردم به مراکز نروند خوشبختانه از ۲۵ حمل تا روز پنج‌شنبه بیشتر از یک لک و شصت هزار تن ثبت نام کرده‌اند و صحبت‌های که ما با مسئولان امنیتی داشتیم آنان باید دقت بیشتر نمایند تا مردم ما که بخاطر ثبت نام می‌آیند در امن باشند."

آقای هاشمی می‌گوید، بیشترین ارقام ثبت نام از کابل و کم‌ترین آن از ولایت میدان وردک می‌باشد.

این در حالیست که روز جمعه در حمله راکتی بر یک مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس یک پولیس کشته شده و هم‌چنان در همان روز در حمله مخالفین مسلح بالای حوزه پنجم انتخاباتی در شهر جلال آباد نیز دو پولیس کشته شده‌اند.

روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز مخالفین مسلح بالای یک مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان در منطقه غلامان در شهر فیروز کوه ولایت غور حمله کرده و ۵ تن را با خود بردند.

از آغاز روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان بخاطر انتخابات آینده ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها این سومین حمله بالای مرکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان می‌باشد.

از سوی هم وزارت داخله افغانستان از تأمین امنیت مراکز ثبت نام رأی‌دهنده‌گان خبر داده می‌گوید، وزارت داخله به همکاری وزارت دفاع و ریاست امنیت ملی تلاش می‌نماید تا امنیت این مراکز را بیشتر از این تأمین نماید.

نصرت رحیمی
نصرت رحیمی

نصرت رحیمی معاون سخنگوی این وزارت در مورد می‌گوید:

"وزارت امور داخله، وزارت دفاع ملی، ریاست امنیت ملی در مجموع بخش‌های کشفی و استخباراتی بخاطر بهبود امنیت تدابیر روی دست دارند و ما برای مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم با تمام امکانات بخاطر تأمین امنیت هر چه بهتر مراکز و هموطنان تلاش خواهیم کرد."

از سوی دیگر محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا می‌گوید، چون کمیسیون مستقل انتخابات بدون آماده‌گی کامل روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان را آغاز کرده‌است به همین دلیل ارگان‌های امنیتی در تأمین امنیت این روند کوتاه آمده‌اند.

آقای ایوب زاده می‌گوید، کمرنگ بودن حضور مردم به دلیل ناامنی‌ها در روند ثبت نام رأی دهنده‌گان مشروعیت این پروسه را به چالش مواجه می‌سازد.

فرشته ندا

مرتبط

XS
SM
MD
LG