لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

نگرانی وزارت معارف از هشدار داعش به مکاتب ننگرهار!


یکی از مکاتب در ولایت ننگرهار
یکی از مکاتب در ولایت ننگرهار

وزارت معارف افغانستان می‌گوید، معارف جای آموزش علم است و هشدار به مکاتب توجیه دینی ندارد.

موجی از چالش‌ها در برابر معارف و این بار هشدار گروه داعش بر هدف قرار دادن مکتب‌ها در ولایت ننگرهار نگرانی‌های را از سوی وزارت معارف افغانستان به همراه شده‌است.

این وزارت بسته بودن مکتب‌ها از بهر تهدیدهای امنیتی را نگران کننده می‌خواند و تأکید می‌ورزد که مکاتب جای آموزش و پرورش است و باید از دست درازی‌های سیاسی مصون بماند.

مجیب مهرداد
مجیب مهرداد

مجیب مهرداد سخنگوی این وزارت روز دوشنبه «۱۴ جوزای ۱۳۹۷» در این باره به رادیو آزادی گفت:

"ما بار بار از طریق رسانه‌ها برای مخالفان مسلح پیام دادیم که با معارف کاری نداشته باشند، زیرا معارف افغانستان هیچ ربطی با سیاست و جنگ ندارد. طبق تمامی قوانین جنگ در تمامی دنیا معارف که بخش ملکی است باید از هر گونه دست درازی سیاسی مصون بماند."

این وزارت از مخالفان مسلح به ویژه از گروه داعش می‌خواهد تا طبق قوانین جنگ به مکاتب که سر و کاری با جنگ و سیاست ندارد، دست درازی نکنند.

این نگرانی در حالی مطرح می‌گردد که به‌گفته این وزارت ۵۰۰ مکتب در حال حاضر در سراسر کشور بسته اند، اما شماری از نماینده‌گان مردم گفته‌اند که حدود هزار مکتب به علت تهدید‌های امنیتی در سراسر کشور مسدود می‌باشند.

در تازه‌ترین سروی وزارت معارف هم‌چنان دیده می‌شود که ۳.۷ میلیون کودک واجد شرایط از رفتن به مکتب بی‌بهره مانده‌اند که ۲.۲ میلیون تن این کودکان را دختران می‌سازند.

در این سروی که از سوی وزارت معارف، یونیسف، اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحدۀ امریکا و ادارۀ بین‌المللی سامویل هال در درازای یک سال انجام شده‌است آمده است که بی‌جا شدن از مسکن و ازدواج‌های زیرسن به فرصت‌های رفتن مکتب کودکان تأثیر داشته‌اند.

در کنار این، نبود مکتب‌های دخترانه، نبود سهولت‌های لازم آموزشی در مکاتب و ناامنی‌ها عوامل عمدۀ استند که به ارائه خدمات آموزشی در مناطق جنگ‌زده تأثیر منفی گذاشته‌است.

در سروی هم‌چنان آمده‌است که تبعیض جنسیتی سبب شده‌است که در ولایت‌های نا امن مانند کندهار، هلمند، وردک، پکتیکا، زابل و ارزگان ۸۵ درصد دختران از رفتن به مکتب بی‌بهره بمانند.

به تازه‌گی گروه داعش با پخش خبرنامۀ گفته‌اند مکاتب را در ولایت ننگرهار هدف قرار می‌دهند و خانواده‌ها باید از رفتن کودکان‌شان به مکتب‌ها جلوگیری کنند.

این تهدیدها وزارت معارف را از افزایش میزان شاگردان دختر که از رفتن به مکتب بی‌بهره مانده‌اند، نگران ساخته‌است.

این وزارت از نهادهای امنیتی می‌خواهد تا به امنیت مکتب‌ها به ویژه مکتب‌های دخترانه در کشور توجه جدی کنند.

با تماس‌های زیاد موفق نشدیم که در این باره واکنش وزارت داخله را داشته باشیم، اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید هم‌اکنون عملیات نصرت در ولایت ننگرهار ادامه دارد و برای دشمنان این سر زمین اجازه نخواهند داد تا آموزش و پرورش را در این کشور قربانی اهداف شوم‌شان کنند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت گفت:

"نیروهای دفاعی افغانستان پیوسته مسئولیت‌شان را در برابر مردم‌شان انجام داده‌اند و این یک دین است که ما آن را انجام می‌دهیم. هم‌اکنون عملیات نصرت را در ولسوالی بتی کوت ننگرهار و دیگر ولسوالی‌های آن به پیش می‌بریم، این تهدیدها همه تبلیغاتی اند که کسی از این‌ها هراس ندارند و نه مردم این تهدید‌ها را در نظر می‌گیرند."

در این میان شماری از آگاهان دین می‌گویند، هراس افگنان دشمنان مردم افغانستان استند و به دستور بی‌گانه‌گان از هر رهگذری که بتوانند در تلاش صدمه زدن به این کشور استند.

این آگاهان می‌گویند، آموزش علم که در دین اسلام فرض است در قرآن بر آن تأکید شده و هراس افگنان با این کار نشان می‌دهند که حرمتی به دین ندارند و از نام اسلام برای پیشبرد اهداف بی‌گانه‌گان بهره‌گیری می‌کنند.

در این میان صدیق پتمن یکی از آگاهان امور آموزش و پرورش از نهادهای امنیتی می‌خواهد تا امنیت مکاتب را در صدر اولویت‌شان قرار دهند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG