لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۲

نگرانی افغان‌ها در پیوند به خروج احتمالی نیروهای خارجی از افغانستان


آرشیف، نیروهای امریکایی حین اجرای عملیات نظامی در ولایت خوست. November 20, 2008
آرشیف، نیروهای امریکایی حین اجرای عملیات نظامی در ولایت خوست. November 20, 2008

بحث بیرون شدن نظامیان خارجی از افغانستان و تکرار نگرانی‌های سال ۲۰۱۴ میلادی.

در حالی‌که طالبان یکی از پیش شرط‌ های اساسی را برای رسیدن به صلح بیرون شدن کامل نیروهای خارجی از افغانستان می‌گویند، مردم در هراس تکرار جنگ‌های داخلی و ازدیاد ناامنی‌ها هستند.

شماری از شهروندان کشور می‌گویند خبرهای روزهای پسین در پیوند به خروج نظامیان خارجی، آنان را سخت نگران ساخته است و نمی‌دانند که این کشور به کدام مسیر در حال حرکت است.

سید اسدالله که داد و گرفتی با سیاست ندارد و هزینه‌های خانواده‌اش را از فروشگاه لباسش تأمین می‌کند نگران آینده نا روشنش در آستانه گفتگوهای صلح است.

او بدین باور است که با خروج نظامیان خارجی، این کشور به دهه ۷۰ باز خواهد گشت و حتی اگر گفتگوهای صلح به نتیجه برسند نیز ترس آن وجود دارد که در نبود حضور نیروهای خارجی در افغانستان این کشور بار دیگر دست خوش رخدادهای ناگوارتری خواهد شد.

وی گفت:‌ "نام من سید اسدالله است، فروشنده استم. نگرانی ما از امنیت است، اگر نیروهای امریکایی بیرون شوند و با طالبان به توافق برسند و یک ضمانت بگیرند که دیگر جنگ نکنند خوب است، اما اگر مانند روسیه از افغانستان بیرون شوند دوباره جنگ‌های داخلی شود و از طرف دیگر طالب جنگ کند، نه! امریکا باشد بهتراست."

هر چند برخی‌ها محتاطانه از بیرون شدن نیروهای خارجی که به یک صلح درازمدت بی‌انجامد خوشبین استند اما می‌گویند که اگر خروج نظامیان خارجی در این کشور بار دیگر آتش جنگ را بر افروزد هیچ گاهی پشتیبان بیرون شدن آنان از این کشور نیستند.

فواد احمد یکی دیگر از شهروندان کابل گفت: "نا من فواد احمد است، من فکر می‌کنم امریکا نیروهای خود را بیرون نکند و اگر بیرون هم کند ممکن یک شمار آن‌ها باشند، اگر صلح شود کار می‌کنیم و بسیار خوب است فعلاً نیروهای ما قوی هستند و از کشور و در مقابل دشمن دفاع می‌توانند."

بحث بیرون شدن نظامیان ناتو از افغانستان از شرایط اساسی طالبان برای آغاز گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان است.

طالبان بارها گفته اند که طرف گفتگوهای این گروه امریکا است و با تعیین جدول زمانی بیرون شدن نظامیان خارجی از افغانستان آنان گفتگوهای بین‌الافغانی را آغاز خواهند کرد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

در روزهای پسین شماری از مقام‌های امریکایی به ویژه دونالد ترمپ رئیس جمهور این کشور بیشتر از هر زمان دیگر از خروج نظامیانش از افغانستان سخن گفته است.

با این همه ایالات متحدۀ امریکا حدود ۱۴ هزار نیرو در افغانستان دارد. بسیاری از این نیروها در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع در افغانستان عمدتاً سرگرم آموزش، مشوره‌دهی و کمک با نیروهای افغان اند. برخی از نیروهای ایالات متحده در عملیات‌های جنگی جداگانه در برابر شورشیان طالبان و دیگر گروه‌های مخالف حکومت افغانستان مثل جنگجویان وابسته به داعش اشتراک می‌کنند. در مجموع، شمار نیروهای مأموریت حمایت قاطع در افغانستان به بیش از ۱۷ هزار می‌رسد.

در حال حاضر که در شماری از ولایات از اوج ناامنی‌ها و افزایش تلفات غیر نظامیان سخن زده می‌شود نگرانی‌ها از خروج نظامیان خارجی از افغانستان نیز حالا روز تا روز افزایش یافته اند، نگرانی هایی‌که می‌شود آنرا همسان نگرانی‌های سال‌های ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان خواند.

در سال‌های پیش از ۲۰۱۴ میلادی نگرانی‌ها از خروج نظامیان خارجی از افغانستان اوج گرفتند تا آنجا که شهروندان کشور به گونه سیل آسا بسوی کشورهای بیرونی شتافتند.

در آن سال‌ها ثبات اقتصادی و تجارتی نیز به حالت خودش باقی نماند بلکه خیلی از تاجران افغان از هراس آنکه این کشور بار دیگر میدان جنگ‌های داخلی و نیابتی خواهد شد، سرمایه‌‌های شان را بیرون کردند.

اکنون نیز این نگرانی‌ها تنها به مردم عام خلاصه نمی‌شود بلکه نگرانی‌ها را در باره فرار سرمایه‌ها از کشور افزایش داده‌اند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز به این نگرانی‌ها می‌پردازد و می‌گوید وضعیت نا روشن کشور بالای تجارت و اقتصاد افغانستان بی‌تأثیر نخواهد بود.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

خان جان الکوزی معاون این اتاق می‌گوید: "تهدید‌های امنیتی بالای سکتور خصوصی واقعاً تأثیر دارد، از سوی دیگر ما که در پیوند به صلح می‌شنویم امیدوار می‌شویم و خوش می‌شویم و بالای کار ما از این‌سو نیز تأثیر دارد، اما وضعیت نا معلوم واقعاً تجار ما را نگران ساخته است و بدون شک بالای اقتصاد تأثیر داشته است."

اما فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نگرانی‌های موجود در این باره را بی‌جا می‌خواند و می‌گوید که توانایی‌های نیروهای امنیتی دیگر مانند سال‌های ۲۰۱۴ نیستند.

وی گفت: "در مقایسه به سال ۲۰۱۴ وضعیت نیروهای افغان متفاوت است، شما بیایید امروز نگاهی به نیروهای امنیتی داشته باشید که آمادگی کامل در برابر هر گونه تهدید و دفاع را دارند. امروز از لحاظ تجهیزات و توانایی فرق دارد و مردم ما نباید نگران خروج نیروهای خارجی باشند."

با این همه محمدآگل مجاهد یکی از کارشناسان نظامی بدین باور است که خروج نیروهای خارجی از افغانستان به معنای از دست رفتن تمام دستآوردهایی است که در این همه سال‌ها به دست آمده‌اند.

XS
SM
MD
LG