لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

دارالانشاء کمیسیون انتخابات: انتقال معلومات به سیستم مرکزی آغاز شده است


کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در جریان کار در این کمیسیون.
کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در جریان کار در این کمیسیون.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، ناوقت دیشب یکشنبه (۲۱ میزان) انتقال معلومات از دستگاه‌های بیومتریک را به سیستم مرکزی آغاز کرد.

قبل ازین گفته شده بود در آغاز انتقال این معلومات موانع ایجاد شده است و شاید این موضوع باعث گردد نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ تعیین شده آن که ۲۷ میزان است، اعلام نشود.

رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، شماری از ناظران انتخاباتی سد راه پیشرفت در کارهای آنها قرار گرفته اند و به همین دلیل این کمیسیون در آمادگی‌اش جهت اعلام نتایج ابتدایی انتخابات در زمان تعیین شده با مشکل مواجه شده است.

به گفته حبیب الرحمن ننگ سه روز در جلسات با ناظران جهت همآهنگی و قناعت دادن آنها مصرف شد تا توانستند ناوقت روز یکشنبه، پروسه انتقال معلومات به سیستم مرکزی را رسماً آغاز کنند.

قبل از این مولانا محمد عبدالله عضو کمیسیون مستقل انتخابات روز یکشنبه گفت: "اعلام نتایج انتخابات چند روز معطل خواهد شد."

آقای عبدالله تأکید کرد که نمی‌توانند شفافیت یک پروسه ملی را قربانی سرعت کنند.

بر اساس تقسیم اوقات تعیین شده از سوی کمیسیون انتخابات، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری قرار است به تاریخ ۲۷ میزان اعلام شود. ولی حال که به این تاریخ فقط ۵ روز باقی مانده، مقامات این کمیسیون می‌گویند، کارهای آنها اندکی عقب مانده است.

حبیب الرحمن ننگ رئیس دارالانشاء کمیسیون انتخابات دیشب در صحبت با رادیو آزادی این را نگفت که اعلان نتایج به تأخیر خواهد افتاد ولی پذیرفت که کارهای‌شان عقب مانده است.

حبیب الرحمن ننگ رئیس دارالانشاء کمیسیون انتخابات
حبیب الرحمن ننگ رئیس دارالانشاء کمیسیون انتخابات

او گفت: سه روز را در آغاز از دست دادیم و سه روز هم برای جلسات جهت همآهنگ سازی موضوع انتقال معلومات به سیستم مرکزی با ناظران مصرف شد، به روز یکشنبه توانستیم انتقال معلومات را آغاز کنیم. به همین سبب از تقسیم اوقات اندکی عقب مانده‌ایم ولی با آنهم متعهد هستیم که به تاریخ ۲۷ میزان نتایج ابتدایی را اعلان کنیم. ولی اگر بازهم دیر شود، دلایل شفاف خود را با مردم شریک خواهیم ساخت."

آقای ننگ افزود که پروسه انتقال معلومات از دستگاه‌های بیومتریک در حضور ناظران کاندیدان مختلف ادامه دارد، ناظران در برابر کمپیوترها حضور دارند و این پروسه را از نزدیک نظارت می‌کنند.

او گفت به زودی معلومات رأی دهندگان وارد سیستم می‌شود و آرای غیر بیومتریک و آرای تکراری از جمع آرا خارج می‌شوند و بخش‌های دیگر تخنیکی بر اساس تقسیم اوقات به پیش می‌رود.

با وجودیکه رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات دلیل تأخیر در انتقال معلومات به سیستم مرکزی را تلاش‌ها برای ایجاد همآهنگی با ناظران می‌داند ولی شماری از ادارات ناظر دلیل کُندی را عدم نبود یک پلان منظم در داخل کمیسیون می‌گویند.

حبیب الله شینواری رئیس موسسه نظارت از انتخابات شفاف به رادیو آزادی گفت، نقض تقویم انتخابات عمل خلاف قانون است ولی تأکید کرد که با در نظرداشت شرایط فعلی، آنچه خیلی مهم است شفافیت در انتخابات و نتایج پاک است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG