لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

اسدالله خالد: اجازه نمی‌دهیم اختلافات انتخاباتی به خشونت کشیده شود


سرپرست وزارت دفاع افغانستان: به هیچ نوع خشونت که زندگی مردم افغانستان را مختل بسازد، اجازه نمی‌دهیم.
سرپرست وزارت دفاع افغانستان: به هیچ نوع خشونت که زندگی مردم افغانستان را مختل بسازد، اجازه نمی‌دهیم.

سرپرست وزارت دفاع افغانستان می‌گوید نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور اجازه نخواهند داد که اختلاف‌ها در مورد مسائل انتخابالاتی به خشونت کشیده شود.

او روز یکشنبه (۳ قوس) در کنفرانس "صلح و امنیت" نظامیان زن در کابل گفت که در میان مردم نگرانی‌هایی وجود دارد که گویا انتخابات این کشور به خشونت و یا به بحران کشیده خواهد شد.

آقای خالد افزود: "این را واضح می‌گوییم. قسمی که ثابت کردیم، بی‌طرفانه عمل می‌کنیم. به هیچ خشونت، به هیچ نوع آن که زندگی مردم افغانستان را مختل بسازد، اجازه نمی‌دهیم."

او تاکید کرد که نیروهای امنیتی قدرت آن را دارند که از "توطئه‌های دشمنان" جلوگیری کنند.

آقای خالد از هیچ گروه خاصی نام نبرد، اما پیش از این هواخواهان شماری از دسته‌های انتخاباتی مانع بازشماری آرا در شماری از ولایت‌ها شده‌اند و این کار کمیسیون مستقل انتخابات را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است.

اما انتظار خادم، کارشناس سیاسی، به رادیو آزادی گفت مداخله احتمالی وزارت دفاع در جنجال‌های انتخاباتی بحران‌زا خواهد بود.

انتظار خادم، کارشناس سیاسی
انتظار خادم، کارشناس سیاسی


او افزود: "فکر می‌کنم که مخاطب ایشان تیم داکتر عبدالله است، به خاطر این‌که وزیر دفاع فعلی نزدیک‌تر به تیم غنی است تا این‌که با تیم عبدالله نزدیک باشد، اما امید است که وزارت دفاع چنین لغزش سیاسی را مرتکب نشود."

این در حالی است که پیش از این و به دنبال آغاز بازشماری و تفتیش بیش از ۸ هزار محل رأی‌گیری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، از دسته‌های انتخاباتی که به رقابت پرداختند، به جز از تیم دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی، تمامی دسته‌های انتخاباتی دیگر از این روند خارج شده‌اند.

شورای نامزدان ریاست جمهوری، دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی و دستۀ انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی به رهبر گلبدین حکمتیار ادعا دارند که حدود ۳۰۰ هزار رأی خلاف طرزالعمل و لوایح کمیسیون مستقل انتخابات وارد سیستم شده و باید پیش از بازشماری آرا باطل می‌شد.

به تازگی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان آرای بیش از ۱۱۰۰ محل رأی‌دهی را باطل اعلام کرده است اما نامزدان معترض ریاست جمهوری می‌گویند از اینکه آنان شامل روند بازشماری و تفتیش آرا نبودند، این تصمیم کمیسیون به آنان قابل قبول نیست.

در همین حال، بشیراحمد ته‌ینج، از سخنگویان دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله به رادیو آزادی گفت این تیم معتقد به خشونت نیست.

به گفته او، تحصن و اعتراض اعضای این تیم تا رسیدن به شفافیت انتخابات ادامه خواهد داشت.

بشیراحمد ته‌ینج، از سخنگویان دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی
بشیراحمد ته‌ینج، از سخنگویان دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی


او گفت: "کسی این حق را ندارد تا جلو مطالبات مشروع مردم را بگیرد. وزیر دفاع متوجه موضوعات بزرگتر امنیتی باشد، نه این‌که در موضوعات سیاسی دخیل شود. ما از ارگان‌های امنیتی می‌خواهیم در موضوعات سیاسی بی‌طرف باشند."

در همین حال دسته‌ای انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی می‌گوید، تیم عبدالله اگر به فکر بحران در انتخابات نیست، باید از اظهارات سرپرست وزارت دفاع نترسد.

جاوید فیصل از سخنگویان تیم دولت ساز گفت: "وقتی که از آدرس یک مقام حکومتی در باره نظم عمومی جامعه گفته می‌شود، چرا باید تیم ثبات و همگرایی خود را در معرض خطر ببیند، این‌ها نباید به فکر جنجال در وطن باشند و باعث یک بحران شوند."

به دنبال اعتراض برخی دسته‌های انتخاباتی، در حال حاضر طرفداران این تیم‌ها دروازه‌های دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات را در هفت ولایت بسته کرده و به کمیسیون، اجازه بازشماری و تفتیش آرا را نداده‌اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG