لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

امریکا: توافق با طالبان در پهلوی امیدواری خطراتی نیز دارد


مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا
مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا

وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید، توافق‌نامه کاهش خشونت‌ها با طالبان نکات امیدوارکننده دارد، اما خالی از خطر نیست.

مارک اسپر دیروز شنبه (۱۵ فبروری) در شهر مونیخ جرمنی به خبرنگاران گفت، طرح کاهش خشونت‌ها توسط طالبان روی میزش قرار دارد و امیدوار کننده به نظر می‌رسد.

این در حالیست، شماری از منابع آگاه از این موضوع، به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته اند، امروز یکشنبه (۱۶ فبروری)، توافق‌نامۀ کاهش خشونت‌ها بین امریکا و طالبان اعلام می‌شود و سر از فردا (دوشنبه) عملی خواهد شد.

اما یک منبع طالبان در قطر که از افشای نامش خودداری کرده، دیروز شنبه به رادیو آزادی گفت، توافق‌نامه در مورد کاهش خشونت‌ها سر از (۲۲ فبروی)، عملی خواهد شد.

آقای اسپر قبل از آنکه اعلام کند با طالبان موافقت شده و خشونت‌ها برای هفت روز کاهش می‌یابد گفت: "زمان آن فرا رسیده تا براساس توافق سیاسی به صلح در افغانستان چانس داده شده، برای رسیدن به آن، خطر نیز پذیرفته شود."

مارک اسپر تاکید کرد، با توافق در مورد کاهش خشونت‌ها زمینۀ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان فراهم خواهد شد، اینکار خالی از خطر نیست، اما امیدوار کننده است.

به گفته آقای اسپر، بر اساس توافق با طالبان اگر در جریان هفت روز خشونت‌ها بطور حقیقی کاهش یافت، در ده روز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز می‌شود و زمینه برای امضای توافق‌نامۀ صلح بین ایالات متحده و طالبان، فراهم خواهد شد.

یک روز قبل از این اظهارات، یک مقام امریکایی که از افشای نامش خودداری کرد به رسانه‌ها گفت، توافق در مورد کاهش خشونت‌ها فردا اعلام می‌شود و در جریان یک هفته حملات بمبی و انتحاری و برخوردها در سرتاسر افغانستان کاهش می‌یابد. به گفته این مقام، در توافق‌نامۀ صلح با طالبان کاهش حملات بر ضد نیروهای افغان نیز شامل خواهد بود.

دیدار محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با وزیر خارجه و وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در شهر مونیخ جرمنی
دیدار محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با وزیر خارجه و وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در شهر مونیخ جرمنی

این در حالیست که روز جمعه مارک اسپر وزیر دفاع، مایک پامپیو وزیر خارجه و زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان در حاشیۀ اجلاس امنیتی مونیخ در جرمنی با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان ملاقات کردند.

وزیر دفاع امریکا دیروز شنبه گفت، رئیس جمهور غنی از این توافق حمایت می‌کند و تعهد کرده است که در حمایت از آن بطور همه جانبه تلاش خواهد کرد.

مارک اسپر گفته است، به عقیده وی اشرف غنی بطور کامل از توافق‌نامه حمایت می‌کند و می‌خواهد که در پروسه صلح، رهبری بخش مربوط به خود را داشته و اطمینان حاصل کند که همه افغان‌ها بدور آن جمع خواهند شد.

اما وزیر دفاع ایالات متحدۀ از پاسخ به این سؤال که آیا امریکا همۀ عساکرش را از افغانستان بیرون خواهد کرد یا خیر؟ از ارائه پاسخ خودداری کرده گفته است، اگر در جریان هفت روز خشونت‌ها کاهش یافت و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز شد، امریکا تعداد عساکرش را بطور تدریجی به ۸۶۰۰ تن کاهش خواهد داد.

در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار عسکر امریکایی در افغانستان مستقر اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG