لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

اشرف غنی: ناتو ماموریتش را بدون امریکا پیش‌برده نمی‌تواند


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در ولایت هلمند
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در ولایت هلمند

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حضور یک تعداد لازمی سربازان امریکایی را برای جلوگیری از حالات ناگوار در کشورش مهم خوانده است.

رئیس جمهور اشرف غنی شام دیروز جمعه در بحث آنلاین انستیتوت اسپین امریکا در مورد صلح، وضعیت امنیتی، حضور قوای خارجی و مسایل مهم دیگر کشورش صحبت کرد.

آقای غنی در رابطه به بیرون شدن قوای امریکا از افغانستان در پاسخ با نگرانی یک جنرال سابق امریکا و اشتراک کننده این بحث دیود پترویس گفت: "آن تعداد سربازانی که برای ماموریت لازم است باید حضور داشته باشند. از زمانی که رئیس جمهور ترمپ در مورد خروج سربازان تصمیم گرفته پیمان ناتو نقش یک پل را بازی می‌کند. مگر شما می‌دانید که آنها بدون تقویه کنندگان امریکایی نمی‌تواند ماموریت خود را ادامه بدهند. این یک سخن عام است که من در مورد آن با صدراعظم استرالیا، صدراعظم کانادا، صدراعظم ناروی، خانم میرکل صدراعظم آلمان و با سرمنشی ناتو صحبت کرده ام. ناتو برای دوام ماموریت بسیار تمایل دارد. اما آنها به فعالیت تقویه کنندگان امریکا نیاز دارند. در مورد تقویه کنندگان امریکایی قضاوت شما درست است، برای جلوگیری از حالاتی که شما به آن اشاره کردید، مهم می‌باشند."

به اساس موافقت ۲۹ ماه فبروی سال ۲۰۲۰ که بین حکومت رئیس جمهور پیشین امریکا دونالد ترمپ و طالبان در دوحه امضا شد، امریکا قرار است تا آخر ماه می تمام سربازان خود را از افغانستان خارج کند و ۱۵ روز قبل اعلان نمود که تعداد سربازان این کشور در افغانستان به ۲،۵۰۰ نفر کاهش یافته است.

تصمیم خروج قوای امریکا از افغانستان، ناتو، مقامات افغان و یک تعداد نظامیان بلند رتبه امریکایی را نگران ساخته است.

جنرال متقاعد دیود پترویس یکی از این افراد می‌باشد. او شب گذشته در بحث انستیتوت اسپین اظهار نگرانی کرد که حضور تعداد کمتر از نیاز قوای امریکایی در افغانستان شاید آنقدر سنگین تمام شود که بدترین حالت آن شکست قوای افغان و سقوط بعضی از مناطق خواهد بود.

دیود پترویس جنرال متقاعد امریکایی
دیود پترویس جنرال متقاعد امریکایی

جنرال پترویس گفت: "من بحیث یک سرباز سابق ترس دارم که کم ساختن قوای امریکا از نیم تعداد که قبلاً جنرال میلر آنرا لازمی خوانده بود، شاید بعد از ختم زمستان و آغاز موسم جنگ برای کمک و توانمندی قوای افغان کافی نباشد. و شاید در بدترین حالت قوای امنیتی افغان شکست بخورند و سبب سقوط بعضی از مناطق این کشور شود و در نهایت سبب بیرون رفتن دپلومات‌ها، کارمندان موسسات غیر دولتی و سازمان‌های بین‌المللی از این کشور شود و شاید هم راه را به جنگ‌های داخلی مانند قبل باز کند که ما در سال های ۱۹۹۰ بعد از خروج قوای شوروی شاهد آن بودیم. که البته این بدترین حالت خواهد بود. عساکر بدترین حالت را مد نظر می‌گیرند و احتمال چنین حالت منبع نگرانی می‌باشد. آیا این ترس من بجا نیست؟"

جنرال دیود پترویس از ماه جون سال ۲۰۱۰ تا جولای سال ۲۰۱۱ قوماندان عمومی قوای خارجی در افغانستان بود، وقتی که بیشترین تعداد سربازان امریکایی یعنی در حدود ۱۰۰ هزار نفر آنها در افغانستان حضور داشتند.

پترویس بعداً رئیس سی آی ای شد و پیش از ماموریت امریکا در افغانستان قوماندان قوای مرکزی امریکا بود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در خطاب به آقای پترویس گفت نگرانی هایش بی‌اساس نیست زیرا دیگران پیشبینی می‌کنند و او بحیث یک جنرال سابق ارزیابی می‌کند. آقای غنی افزود مردم باید برای هر نوع حالت آماده باشند و آنها برای حالت بهتر امیدوار اند.

اداره نو امریکا تحت رهبری رئیس جمهور جو بایدن و وزیر دفاع این کشور تعهد نموده اند که در مورد بیرون کردن عساکر باقی مانده امریکا از افغانستان یک ارزیابی گسترده را انجام می‌دهند.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا دو روز قبل در یک اجلاس گفت رئیس جمهور بایدن به ختم مسئولانه جنگ در افغانستان متعهد است و تصمیم بیرون کردن تمام سربازان امریکایی تا آخر ماه می از افغانستان عاقلانه و با در نظرداشت منافع امریکا، افغانستان و متحدین ناتو اتخاذ می‌شود.

XS
SM
MD
LG