لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

جو بایدن: از پروسه دیپلوماتیک برای پایان جنگ در افغانستان حمایت می‌کنیم


جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

جو بایدن رئیس جمهور امریکا از عزم خود برای پایان دادن جنگ افغانستان یاد کرد.

رئیس جمهور بایدن که در کنفرانس امنیتی مونشن به طور آنلاین سخنرانی می‌کرد، از همکاری قوی امریکا و اروپا در برابر تهدیدهای مشترک تاکید کرد.

او از ایتلاف بیست سال قبل بر ضد شبکه القاعده گفت و افزود که بازهم در باره آینده افغانستان از نزدیک گفت‌وگو و مشوره می‌کنند: "شما متحدان، در مبارزه با القاعده با ما پیوستید. ایالات متحده در باره آیندهٔ افغانستان به مشوره با متحدان و شرکای ناتو متعهد است. اداره من از پروسه دیپلوماتیک به طور قاطعانه حمایت کرده تا این جنگ که به بیست سالگی‌اش نزدیک می‌شود، پایان یابد. ما متعهد باقی می‌مانیم تا اطمینان بدست آوریم که افغانستان هرگز زمینهٔ حملات تروریستی را بر امریکا، متحدان و منافع ما فراهم نکند."

جو بایدن حمله بر یک عضو ناتو را حمله بر تمامی اعضای آن خواند.

امضای توافقنامه صلح میان نماینده های امریکا و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر February 29, 2020
امضای توافقنامه صلح میان نماینده های امریکا و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر February 29, 2020

با روی کار آمدن اداره جدید امریکا بازنگری توافق‌نامه ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میان امریکا و طالبان وعده داده شد. توافق‌نامۀ که امیدها برای پایان جنگ بیست ساله در افغانستان را افزایش داد.

امریکا این توافق‌نامه را بازنگری می‌کند تا ببیند که گروه طالبان به تعهداتش پایبند بوده و یا نه.

هرچند، امریکا این ارزیابی‌اش را تمام نکرده، اما شماری از مقام‌های امریکایی به شمول جنرال کنت مکنزی فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده، طالبان را به افزایش خشونت‌ها در افغانستان متهم کرد.

همزمان، جرمنی متحد نزدیک امریکا در ماموریت افغانستان از بازنگری موافقتنامه میان طالبان و امریکا خرسند است.

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی
انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی اطمینان داد که کشورش آماده است به مدت طولانی در افغانستان باقی بماند: "من به این واقعیت خرسندم که ادارهٔ امریکا به بازنگری به پروسهٔ صلح افغانستان آغاز کرده است. جرمنی حاضر است به مدت طولانی در افغانستان باقی بماند، اگر این به پیروزی ماموریت در افغانستان بینجامد. ماموریتی که به نیروهای دموکراتیک و صلح آمیز کمک کند. خروج نباید به این معنا باشد که قوای نادرست برتری بدست آورد."

در حال حاضر امریکا و ناتو دوازده هزار و پنجصد سرباز در افغانستان دارند.

امریکا بر اساس توافق‌نامه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی با گروه طالبان شماری نیروهای خود را در ۱۵ ماه جنوری امسال در افغانستان به ۲،۵۰۰ کاهش داد.

اما طالبان از ایالات متحده خواسته که به موافقتنامه متعهد باقی بماند و تمام نیروهایش از افغانستان را تا اول ماه می خارج کند.

XS
SM
MD
LG