لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

بایدن: ایالات متحده از رئیس جمهور افغانستان و حکومت او، حمایت می‌کند


جوبایدن رئیس جمهور امریکا و محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
جوبایدن رئیس جمهور امریکا و محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

جوبایدن رئیس جمهور امریکا یک بار دیگر اطمینان داد که ایالات متحده از رئیس جمهور افغانستان و حکومت او، حمایت می‌کند.

این در حالیست که یک سخنگوی طالبان موجودیت رئیس جمهور اشرف غنی را در برابر موافقتنامه صلح مانع می‌داند.

پس از آن که طالبان خواهان برکناری رئیس جمهور اشرف غنی از قدرت شدند، جو بایدن رئیس جمهور امریکا دیروز جمعه (۱ اسد) با او صحبت تلفونی کرد.

رئیس جمهور بایدن از حمایت خود از او و حکومتش اطمینان داد.

سهیل شاهین یکی از سخنگویان و عضو هیئت مذاکره کنندهٔ طالبان در مصاحبهٔ اختصاصی با خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت که اگر در نتیجهٔ گفتگوها حکومت قابل قبول همه افغانها در افغانستان حاکم شود و حکومتی به رهبری محمد اشرف غنی کنار رود، طالبان سلاح به زمین می‌گذارند.

در این میان ارگ ریاست جمهوری در یک اعلامیه گفته که رئیس جمهور در این صحبت از حمایت ایالات متحده از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان اطمینان داده است.

بر اساس اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان، روسای جمهور هردو کشور از تلاش‌های مشترک افغانها برای برقراری صلح، دوام کمک‌های دیپلوماتیک و اقتصادی و حفظ دست‌آوردهای دو دهه گذشته، تاکید کردند.

در این میان جین ساکی سخنگوی قصر سفید پیش از گفتگوهای روسای جمهور امریکا و افغانستان تاکید کرد که رئیس جمهور جو بایدن و اداره امریکا از رئیس جمهور اشرف غنی و حکومت وی حمایت می‌کند.

جین ساکی سخنگوی قصر سفید
جین ساکی سخنگوی قصر سفید

او گفت: "رئیس جمهور امریکا و اداره وی از رهبران افغان به شمول رئیس جمهور اشرف غنی حمایت می‌کند. باید بگویم که در حال حاضر مذاکرات صلح بین رهبران افغان ادامه دارد که ما از آن به‌طور قطعی حمایت می‌کنیم. ولی ما در بخش امنیتی و آموزش به طور کامل حکومت افغانستان را کمک می‌کنیم. همچنان تلاش می‌کنیم که در دفاع و امنیت مردم خود نقش تعیین کنندهٔ را بازی کنیم."

همزمان، حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان که برای دیدار رسمی در بریتانیاست، دیروز در مصاحبه‌اش با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز هشدار داد که از مدارس دینی پاکستان حدود ۱۵ هزار جنگجوی مسلح افراطی تازه دم برای جنگ راهی افغانستان شده تا به صفوف طالبان بپیوندند.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان

حمدالله محب می‌گوید، بر اساس اطلاعات استخباراتی این جنگجویان جدا از ده هزار جنگجوی اند که قبل از این استخدام شده بودند.

او گفت: "بر اساس پیشبینی‌های ما ده هزار جنگجوی در این فصل جنگ از مدارس پاکستان برای جنگ به افغانستان آمده و معلومات استخباراتی نشان میدهند که ممکن است، حدود پانزده هزار جنگجوی تازه استخدام شده دیگر برای جنگ راهی افغانستان شده اند. بنابراین، طالبان از پناه‌گاه‌های شان در همسایگی ما، این امکانات را بدست می‌آورند که صفوف خود را تنظیم کنند و سلسله از حملات شان را از سر گیرند."

او تاکید کرد که طالبان بر اساس توافق با امریکا روابط شان با گروه های تروریستی را قطع نکرده اند.

حمدالله محب همچنان مدعی شد که طالبان در ارتباط به مذاکرات صلح چنین علایمی نشان نه داده که گویا صداقت شان را نشان دهد.

او افزود که طالبان حتی از گفتگو های صلح هم برای پیشبرد اجندای نظامی شان استفاده می‌کنند.

رادیو آزادی تلاش کرد که در ارتباط به سخنان حمد‌الله محب مشاور امنیت ملی نظر طالبان را بدست آورد، اما آنها تا نوشتن این گزارش چیزی نگفتند.

XS
SM
MD
LG